måndag 1 december 2008

Demokrati är inget te-party!

Försöker komma igång efter en hjärtinfarkt, som drabbade mig minuterna innan Institutet för Framtidsstudiers arrangemang på Piperska Muren i Stockholm den 13 november, där jag var i sällskap med Margareta Spång, BalticFem. Lyckligtvis var dagens moderator Monika Starendal, känd vetenskapsjournalist, kunnig i hjärt- och lungräddning och hon räddade mig åter till livet genom att hålla igång hjärt-lungfunktionen i avvaktan på ambulanstransport till St Görans sjukhus, där proffsiga människor såg till att jag några timmar senare hade genomgått en livsnödvändig behandling. Efter tre dygn transport hem till Norrtälje sjukhus. Jag är mycket glad och tacksam för att Monika, Margareta och alla jag mött inom sjukvården tagit väl hand om mig och gett mig en chans att leva vidare. Bland annat därför att jag är så naiv att jag inbillar mig att jag behövs i den debatt, som förhoppningsvis ger avtryck i form av ett mer demokratiskt samhälle.


Rubrikens ord, uttalade av Salman Rushdie, har etsat sig fast, sedan jag såg SVT24:s sändning från Svenska Akademiens arrangemang "Det fria ordet och det laglösa våldet", där Rushdie och Roberto Saviano berättade om sina erfarenheter av att vara förföljda för sina böcker. Att synliggöra det likartade i förhållningssättet hos religiösa fanatiker och maffian gjorde det lätt att inse hur viktigt det är att stå upp för yttrandefriheten, men det gäller även att uppmärksamma den förändring som sker runt omkring oss. Kaj Schueler skrev i SvD igår en intressant kommentar, där han noterar Salman Rushdies dystra syn på det fria ordets ställning även i demokratier, där inte bara kriminella gäng utan även privata intressen och organisationer vill snäva in betydelsen. Allt oftare vill man lägga tillrätta och kontrollera utifrån en föreställning att man besitter den enda sanna bilden av verkligheten. Till detta bidrar en förskjutning av betydelsen i begreppet respekt. ”Tidigare innebar det en vilja att lyssna till någon annans idéer och sedan engagerat gå in i en diskussion, eventuellt med en avvikande uppfattning. Idag innebär respekt att om någon företräder en idé skall du hålla med.” Intressant.


Utan några andra jämförelser, ser jag i ljuset av detta att många ledamöter i Sveriges Riksdag intar ståndpunkten att folkliga aktiviteter, som inte initierats inom deras partier, är något de kan strunta i. Aktiviteten Riksdagssvar.se är ett exempel på detta. Här är det dock intressant se att ett par av de mindre partierna ser en möjlighet att visa större frimodighet. Eller är det så att de har lättare att känna ödmjukhet inför den makt som folket gett dem? De stora – s och m – kostar på sig att vara ignoranta. Det visar bl a Anders Widén, Opassande och Josef. Ett annat exempel, som visar på lusten att snäva in och lägga tillrätta visas i vår kommun där Allmänhetens frågestund, som inleder varje fullmäktigesammanträde, ska ersättas med s k Medborgarkafé – demokrati är en kaka till kaffet i Norrtälje. Något som även Jan-Emanuel Johansson (s) reagerat på i dagens Norrtelje Tidning.


Samtidigt visar Politikerbloggen och Sydsvenskan att det finns krafter i vårt samhälle, som allvarligt hotar de politiker, som vill leva i samklang med sina ideal. Idag gäller det en kd-politiker, verksam i moderatstyrda Vellinge kommun, där man hittills vägrat ta emot flyktingar. Sedan han för ett och ett halvt år sedan föreslog att kommunen skulle undersöka möjligheterna att ta emot ensamkommande flyktingbarn, har han blivit utsatt för hot och trakasserier. Även om han fått viss något tafatt uppbackning av sitt parti, har han nu beslutat sig för att lämna sina politiska uppdrag och göra en polisanmälan. Heder åt en sådan politiker, men otroligt trist att han väljer bort sitt politiska arbete. I ett inlägg i SR:s Ekot skyller Kommunstyrelsens ordförande i Vellinge på samhällsklimatet, där den minsta lilla fritidspolitiker ses som en allmän spottkopp, och därmed värjer han sig mot att han själv kan ha bidragit genom att vara ansvarig för kommunens förhållningssätt när det gäller flyktingmottagandet.


Till sist några rader om IPRED1 – sanktionsdirektivet eller privatpolislagen/antipiratlagen (beroende på ståndpunkt), där lobbyisternas anstormning mot riksdagens ledamöter torde vara av en helt annan kaliber än den som vi bloggosfären kan erbjuda. Här gör jag det enkelt för mig och länkar till MinaModerataKarameller, som har en sund inställning i saken, och Lars-Erick, som uppmärksammat att det finns kloka politiker, som vågar ifrågasätta.

16 kommentarer:

Anonym sa...

Skönt att ha dig tillbaka. Har saknat dina kloka ord!

Mary X Jensen sa...

Härligt Gun! Underbart att se dig på nätet igen. Det har varit lite tomt här ser du.

Anonym sa...

Krya på dig och ta det lugnt, vi vill läsa mer av dig i framtiden.

Anonym sa...

Hej och välkommen åter! Du har saknats oss och det det är verkligen roligt att du är tillbaka!!

Varma hälsningar

Micke G

Anonym sa...

Så skönt att du klarade dig. Själv låg jag i början av året inne för instabil kärlkramp, vilket är snäppet under hjärtinfarkt. Sedan dessa har jag kryat på mig bra.

Anonym sa...

Fasiken vad skönt det är att se dig tillbaka! *massor med kramar*

Ragnar sa...

Verkligen skönt att höra att det gått bra för dig. Vi har tänkt mycket på dig och hållit alla tummar vi har.

Daniel Rhodin sa...

Jag instämmer - det har varit tomt utan dina kloka inlägg, välkommen tillbaka!

Hanna sa...

Välkommen tillbaka.
Ta det lugnt så att du inte blir sjuk igen.
Din röst är viktig, men än viktigare är att du är farmor.

Angående kommunfullmäktiges frågestund. När äntligen folk börjar förstå att man kan komma till kommunfullmäktige för att ställa frågor till ansvariga politker, så ska denna möjlighet tas bort. det är helt fel, gärna ett medborgarcafé eller vad man vill kalla det, men ta inte bort frågestunden, den behövs.

Lars-Erick Forsgren sa...

Skönt du är igång igen. Ta det lagom lugnt nu.

Gun Svensson sa...

Tack alla för glada tillrop, det värmer. Måste dock satsa mer på fysiska övningar än tid vid datorn, varför jag inte kommer att vara lika flitig som tidigare när det gäller bloggandet. Men inget ont, som inte har något gott med sig... får nu en chans att träna på korta inlägg ;-)

Anonym sa...

Hade just börjat undra, vart du hade tagit vägen Farmorgun. Skönt att höra av dig nu, och att allt är väl.

Mark Klamberg sa...

Skönt att det gått bra för dig!

Gun Svensson sa...

Jens O, Mark och alla andra: Tack för omtanken! Det känns gott vara bland er igen.

Jay sa...

Gun!
Vad härligt att se dig tillbaka vid skärmen!
Jag anade att något hade hänt, men om detta var det tyst länge.

Härligt att få läsa dina tankar igen!

Välkommen tillbaka!

Gun Svensson sa...

Globetrotter: Tack - det känns verkligen skönt med all omtanke. Idag fick jag efter den debatt som Norrtelje Tidning sände live på nätet från Tidningsutgivarnas debatt i morse frågan från en journalist om jag tror att jag kan påverka och jag svarade att jag är så naiv att jag tror att makten behöver mig och alla andra som håller dem under uppsikt mellan valen. Där behövs du också! Så gott jag kan vill jag fortsätta med projektet riksdagssvar.se