måndag 8 december 2008

Vem har upphovsrätt till mitt tankegods?

Även om jag inser att det är kört när det gäller mina förhoppningar om att förnuftet ska segra i strid med alla de känslor, som uppvisats i debatten om IPRED-lagen, kan jag inte låta bli att till det bittra slutet samla glödande kol på Justitieminister Beatrice Asks huvud. Hennes samröre med branschens lobbyister är inte OK för mig. Och hennes framträdande i gårdagens Agenda visade att hon i likhet med många andra snöat in på jämförelsen med att fildelning kan ses som stöld och samtidigt tycker hon att det är hederligt att vrida det hela till en fråga som ska lösas mellan en upphovsrättsinnehavare och enskilda internetanvändare den civilrättsliga vägen utan inblandning av polis och åklagare. LUF:s Frida Johansson-Metso framstod som ett under av klarhet, när hon redogjorde för skillnaderna i förhållande till straffrätten, som gäller vid stöld.


Hos andra har jag funnit en del godbitar, som jag gärna delar med mig av. Opassande bjuder bl a på ett par länkar till artiklar av Kjell Häglund, filmkritiker och redaktionschef på Residence m m. I den ena går han i polemik med DN:s filmkritiker Mårten Blomkvist och i den andra är det Jan Guillou, som får känna av hans skarpa penna. Noterar också att MinaModerataKarameller fortfarande hoppas på en förnuftets seger. Mårtensson rådbråkar en enda paragraf och försöker se hur den kan gynna kreativiteten och länkar till Anders Widén, som också läst och försökt förstå hur lagen ska kunna gynna den kreativitet som växer ur tankar och idéer, vilka bitvis vilar på vad många andra tänkt och tyckt före oss utan att vi kan referera till någon speciell upphovsman. När jag införlivar något, som någon annan gett uttryck för och dessutom omformar det till mitt eget tankegods eller ser det som en inspirationskälla, utan att ständigt ange källan, då använder jag mig av någon annans upphovsrätt utan tanke på att jag stulit något från någon med denna rätt.


Omvänt skulle man kunna påstå att alla som i en rapport eller bok skriver om sina erfarenheter byggd på vad andra människor gjort, tyckt och tänkt parasiterar på andras skapande. I många arbetsinsatser, där man interagerar med andra människor, finns det många som gör vad deras praktik och dess teoretiska överbyggnad säger dem vara framgångsrikt, men det är först när de förmår att beskriva detta arbete i en artikel, rapport eller bok, som de kan ses som skapare av ett verk med upphovsrätt. Spontant tänker jag på var utvecklingen av världen skulle hade varit om t ex Paolo Freire hade jagat och krävt betalning av alla människor, som efter honom använt sig av hans tankegångar om den särskilda pedagogik, som med framgång använts när människor, vilka befinner sig i en för dem förtryckande situation, väcks till insikt om sin förmåga att tillsammans med andra förändra sin situation?

Avslutar med en puff för Norrtelje Tidnings sändning av Tidningsutgivarnas FRA-debatt i morgonbitti kl 8.30.

4 kommentarer:

Lolita of the Classics sa...

Jag har just idag funnit min väg till din blogg, du skriver skarpt! Jag småler lite galghumoristiskt åt hur du dragit motståndarnas tankesätt till sin spets. Way to go, grandma!

Lars-Erick Forsgren sa...

Yes, Farmor. Antalet verkligt nyskapande genier är ytterst få. Alla andra, som också kan vara duktiga, ja lysande, bygger på vad andra gjort.

... och detta har ju också påpekats i denna debatt tidigare (!), vilket inte gör påpekandet mindre viktigt!

Hur många Nobelpris hade kunnat delas ut om man krävt - och kunnat bevisa - absolut och erfarenhetsOberoende nyskapande?

Kanske är det så att utvecklingen skulle gå snabbare utan att bromas av mer eller mindre berättigad upphovrätt?
Varvid det välstånd som utveckling kan ge sprids till fler, inte stannar vid ett fåtal (snuskigt rika).

Jag ställer frågan. Och internet är ätt forum att ställa den på.

Gun Svensson sa...

Lolita: Tack för support. Som du säkert förstår är det en del "pösmunkar" inom upphovsrättslobbyn som utmanat mig och "det som är botten i mig är också botten i andra", som Gunnar Ekelöf så träffsäkert skrev.

Lars-Erick: Tack för att du nystade vidare på din egen blogg, vilken jag länkat till på NT-bloggen idag:
http://www.norrteljetidning.se/lasare/bloggar/3/comment/id/4630

Lars-Erick Forsgren sa...

bra bloggpost i tidn oxå gun.
pösmunkar gillar jag att sticka hål i. du har mitt stöd.

och jag tänker vidare:
http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2008/12/medborgarrttsrrelsen-pp-och-vart-gr-fp.html