måndag 8 juni 2009

Måndag i Sverige och Europa.

Idag svämmar media över med kommentarer om valresultatet; IDG, SvD 1, SvD 2, SvD 3, DN 1, DN 2, DN 3, DN 4, DN 5, AB 1, AB 2, Expr 1, Expr 2 och en synnerligen klok analys av Sydsvenskans politiska chefredaktör Heidi Avallan. I den räkning av personröster, som tog sin början idag kl 8.00 kan man – även om det inte är klart – att Marit P-effekten är påtaglig i Folkpartiet Det tolkar jag som att de osäkra väljarna, valt att kryssa ”en uppkäftig tant” när partiledarna brett ut sig och skymt sikten till de olika kandidaterna i partierna. Folkpartiets känsla för demokrati och integritetsfrågor är inte mer utvecklad än hos de övriga partierna inom alliansen. Initiativet från CenterUppropet att integritetscertifiera Lena Ek och en rad andra av deras förtroendevalda bidrog nog till att hon inte fick känna av väljarnas brist på tilltro, på samma sätt. Ser hos Mårtensson att han gör en snarlik analys – dock tror jag att han missat orsaken till Folkpartiets framgång. Lars-Erick vill inte tro på Marit-effekten, då han menar att ett val där integritetsfrågorna varit heta, borde Olle Schmidt, ha fått ett bättre utfall. Olle är känd som en sann vän av demokrati med förmåga att värna sin egen integritet samt visa respekt för andras. Tror dock att räkningen av personrösterna kommer att ge ett tydligt besked. Bloggen Bent gör en lysande analys av Centerpartiets situation efter alla dribblingar kring integritetsfrågorna. Att det inte är alldeles enkelt att föra en dialog i saken visar dock Staffan Danielsson i sitt inlägg. Sedan måste jag naturligtvis titta in hos en av Piratpartiets främsta påhejare Opassande och deras yngsta Calandrella. Leo rapporterar från Malmös horisont Ett stort grattis till er och alla andra pirater. Därefter ger jag ordet till Mitt i steget, som tillhör ett av de båda stora etablerade partierna på lokal nivå. Moderaternas ledamot i riksdagen har ännu inte gjort något inlägg i saken men en länk till hans bloggadress gör att intresserade kan ta del senare. Intressant.


Sedan något om myntets baksida. En dag som denna sätts vänskap på prov. I besvikelsen över nederlaget kan det finnas anhängare, som lägger skulden för nederlaget hos dem, som inte hjälpte dem att dra åt deras håll. Jag har dock räknat med att Erik Josefsson och Scaber Nestor inte är av den ullen, utan kan hantera att jag och andra på sluttampen valde att proteströsta på Piratpartiet, istället för Vänsterpartiet eller Junilistan. Jag har haft en ovärderlig nytta av att dessa båda generöst delat med sig av sin kunskap och sina iakttagelser samt kommit med en klapp på axeln, när det känts tungt. Intresset för de demokratiska partiernas arbetssätt och riksdagens samt parlamentets arbetsformer och respekten för mänskliga rättigheter – det har vi fortfarande gemensamt. Nu måste vi fortsätta baxa Telekompaketet och hålla i när det gäller datalagringsdirektivet och ACTA-avtalet samt FRA-lagarna – inte minst. Nu börjar för min del en tid då jag ska orientera mig för att veta vilka partier jag ska lägga min röst på i valet 2010. Har blivit intervjuad av Norrtelje Tidning och får som vanligt fjärilar i magen – vad sjutton blir det av det surret?! Men, jag har förstått att det är något man får ta, om man tycker att väljare har rätt att lägga sig i – även mellan valen.


Inga kommentarer: