måndag 25 januari 2010

Makten rundar parlamenten.

Återkommer till artikeln i SvD Makten växer i parlamentet, som jag nämnde i mitt tidigare inlägg idag. Artikeln är intressant då den talar om en tidigare tandlös församling, som blivit en maktfaktor. Samtidigt kan vi här hemma se att ministrarna Björling och Bildt lagt ut en bombmatta av tung information, som dels handlar om glädjen över handelsavtalet med Syd-korea (som bräckjärn för det ACTA-avtal som ska följa, tänker jag och många med mig) och dels konsten att slå blå dunster i ögonen på oss och Washington Posts läsare. Nog kan man ana att ledamöter i EU:s Ministerråd försöker runda EU-parlamentet (och därmed alla andra nationella parlament) samtidigt som Carl Bildt vill kila in sig hos upphovsrättslobbyn i USA innan förhandlingsrundan i Mexico. Fler ser det, som jag ser – Sagor från livbåten; Infallsvinkel; Rick Falkvinge; Emil Isberg; HumbleBee; och Badlands Hyena. Som ytterligare motvikt en länk till Michael Geist, som skriver om ACTA hela denna vecka med start idag. I morgon börjar den 7:e rundan av ACTA-förhandlingarna i Mexico.


Hos Mary X Jensen gästbloggar Henrik von Sydow och visar att Moderaterna i huvudsak ser internet som en kanal för affärslivet. Ewa Björling + Carl Bildt + Henrik von Sydow = ?


Avslutar med Anna Trobergs Ur led är tiden, som gjorde min dag, sedan jag gått bet på uppgiften att räkna ut vad som är i görningen. Håller med Leif Ershag, som skrev om Annas inlägg på Facebook ”Anna Troberg skriver ett inlägg, som förutom att det innehåller bra poänger, dessutom är ett retoriskt och textmässigt mästerverk. Har du inte läst det, läs det, har du läst det, så läs det igen och ta anteckningar!”

Intressant

1 kommentar:

Gun Svensson sa...

@Russel???: Sorry, I didn´t understand what you have written, so I removed it. In Swedish please, or in english. Ledsen, jag förstod inte ett ord av det, som du skrivit, varför jag har tagit bort det. Svenska helst, men klarar även engelska