måndag 4 januari 2010

Underbart Mary X Jensen m fl

Läser artikeln ”Gräsrötterna tar makten på nätet” i SvD och gläds åt att en av mina favorit-bloggare fått komma till tals. Är det någon som insett nätet betydelse för demokrati och inflytande så är det MinaModerataKarameller. Tyvärr ser det ut som att hennes partivänner ännu inte insett hennes betydelse för att partiet i sin helhet ska väckas till insikt om betydelsen av en politik där den digitala världen ses som minst lika betydelsefull som den analoga världen och att de båda tillsammans utgör den reella världen på samma sätt som att hjärtat har en höger respektive vänster kammare och gemak eller att hjärnan har en höger respektive vänster halva som tillsammans bildar en helhet.


Gick miste om Twitter-intervjun, som det berättas om i artikeln och på MMK:s blogg, då jag idag bland annat var upptagen av att förklara för en journalist hur det kunde komma sig att jag valt att ställa upp som kandidat för Piratpartiet. Jag kan bara hoppas att jag lyckades något så när med det. Med all respekt för MMK och andra enskilda riksdagskandidater, som insett att den digitala utvecklingen kräver ”nytt tänk”, är jag inte särskilt optimistisk när det gäller de etablerade partierna i sin helhet.


Eftersom deras ledare motiverat lagklustret till stöd för FRA:s verksamhet med att skrämma upp det svenska folket för allt ont, som regeringen kan tänkas råda bot på, genom att slussa en kopia av alla trafikdata in till FRA:s superdator Titan, hyser jag inte stort hopp om att en majoritet bestående av dessa partier ska inse vilken potential en genomtänkt informations- och kommunikationspolitik skulle kunna ha för Sveriges utveckling. Nu sitter man fast i det krampaktiga försvaret av FRA:s avlyssning och alla de föreställningar om den misär, som skulle drabba kreatörer och uppfinnare om det tidsbegränsade monopol, som råder för upphovsrätt och patent, skulle moderniseras. Idag tillåter politiken affärsjuridiken ett inflytande som gör att all slags övervakningsteknik ges förtur. I sanning ingen positiv och konstruktiv utveckling.


Några som bättre än många andra hjälpt mig att förstå att det är något galet i dagens ordning är författaren Anders Widén, aktiv inom S, och Anna Troberg, idag aktiv inom Piratpartiet. En annan som lärt mig mycket om informations- och kommunikationstekniken är Nicklas Lundblad, som här berättar om en konferens som han ska medverka i denna månad i Singapore. Kommen så här långt inser jag att det skulle ta hela natten att räkna upp alla som tillfört mig kunskap om internets betydelse för mänskligheten, varför jag låter det stanna vid detta.


Avslutar med några nedslag hos några favoriter – ser att Lars-Erick funderar kring Piratkandidater och gör mig varm i hjärtat med sina berömmande ord samt visar hur man kan fundera kring en drömlista; Sagor från livbåten resonerar om politisk hemvist – liberal? anarkist?, vilket jag också frågar mig ibland; och sedan sist men inte minst partiledaren Rick, som skriver om riksdagsgruppen, som är på väg att ta form.

Intressant.

2 kommentarer:

Sanna sa...

Internet är offentligt. Då ska offentliga lagar gälla för att skydda alla individer på nätet.

Barn som vuxna.

Samma lagar och regler om övervakning som vi har på gator och torg ska då gälla även på internet.

Johannes Ek sa...

Att inte ta med Mary är moderaternas förlust. Jag är själv absolut fientlig till moderatpolitik men har ändå fått respekt för Mary pga hennes blogg. Jag gillar inte nödvändigtvis hennes politik men jag uppskattar att hon skriver om den.

Valet närmar sig och vi går mot spännande tider. Jag hoppas piratpartiet lyckas skaffa sig tillräckligt med röster även nu i riksdagsvalet. Jag har märkt en ökning av antalet mail från Rick i min inkorg och det tyder ju på att PP samlar fart.

Själv har jag inte riktigt bestämt mig vad jag tänker rösta på. Som gammal vänster-man är jag lite tveksam till att lägga min röst på PP här i riksdagsvalet. Just nu känns det jätteviktigt för mig att alliansen åker ut innan de ställer till med mer skada.