måndag 25 januari 2010

Carl Bildt och ACTA-avtalet m m

I fredags skrev jag om Oscar Swartz´ analys och kommentarer till Carl Bildts inlägg på SvD:s Brännpunkt fyra dagar tidigare. Sedan dess har jag deltagit i arrangemanget ”Tjejsnack” i Linköping, där jag fick tillfälle lyssna på Amelia Andersdotter, blivande MEP i Bryssel. Inledningsvis fick vi veta att proceduren för hennes inträde i den beslutande församlingen drar ut på tiden, vilket innebär att hon tvingas leva på andras välvilja – en allt annat än avundsvärd situation för henne som individ och skamligt för EU som institution. Sedan berättade Amelia om sina erfarenheter av att vara i Bryssel och arbeta utan att ha tillgång till alla de resurser, som tillkommer en ”fullvärdig” MEP.


Det var när hon berättade om frihandelsavtalet, som förhandlats fram med Sydkorea, som poletten föll ner. Hemma igen har jag googlat och funnit att Sveriges Handelsminister Ewa Björling i sin årskrönika är särskilt stolt över detta avtal. Till yttermera visso finns på regeringens hemsida ett dokument, som berättar om en artikel i Washington Post av Carl Bildt. Vågar jag gissa att innehållet i den artikeln i stort sett är detsamma som vi kunnat läsa i SvD:s Brännpunkt? Säga vad man vill om Carl Bildt, men som Sveriges utrikesminister har han kontakter, som öppnar dörrar både här och där. Men, med makt följer ett ansvar – det är inte OK att medverka till att lagar i EU och dess länder kommer till genom att ministrar går bakvägen via frihandelsavtal!


Nu är det dags för lunch och senare hjärtgympa, varför jag återkommer senare med mera reflektioner kring artikeln Makten växer i parlamentet i dagens SvD, som har bäring på det som jag skrivit här ovan. Oscar Fredriksson twittrar och bloggar förnöjt, men jag råder honom att tänka efter ett varv till. Mary XJ är också lyrisk, vilket förvånar då hon brukar kunna läsa med glasögon, som inte immat igen av partilojalitet. Mot Oscar och Mary ställer jag för jämviktens skull Christian Engström och Hax.


Om tjejsnacket i Linköping finns mer att säga, varför jag överlämnar ordet till Dexion, som har en läsvärd reflektion, värd att beakta i den process, som startade igår innan vi skiljdes åt. Där och då kom vi, som var närvarande vid summeringen, överens om att ta fram ett principdokument, som ska processas fram i ett svärmarbete inför ett slutligt beslut vid Årsmötet i april. Så långt jag kan ska jag kolla in bloggposter, som gäller tankar och reflektioner kring träffen i Linköping samt se vad sändningarna från föreläsningarna kan tillföra ytterligare. Avslutar med ett hjärtligt tack till Marit och Bella, som tillsammans med en rad engagerade Linköping-pirater arrangerade och genomförde ett mycket givande möte. Det gav mersmak! Och har gett mig många nya FaceBook- och Twitter-vänner.

Intressant?

5 kommentarer:

Oscar Fredriksson sa...

Nja,

Förnöjd är jag nog kanske inte - men visst bör Bildts utspel uppmuntras.

Talk is Cheap - som man brukar säga så nu väntar jag på de konkreta förslagen...men det kanske är att hoppas för mycket?

Jan-Olof Flink sa...

Snälla kalla inte ACTA för frihandelsavtal !!! Det är värsta formen av Reinfeldtsk nysvvenska.

Frihandelsavtal är till för att tillåta handel mellan länder, förhoppningsvis utan tull-/straff-avgifter. ACTA är den precisa motsatsen, den försöker inskränka och förbjuda och handlar inte överhuvudtaget om handel.

Användandet av det ordet är enbart för att försöka förvirra och lura folk att det handlar om någonting annat än vad det egentligen gör.

Mvh

/J-O

Gun Svensson sa...

@Oscar Fredriksson: När "talk" sprids både i SvD, på riksdagens webb och i Washington Post handlar det om att någon vill lägga ut en bombmatta - varför? Ja, jag ser det som en bekräftelse på att Oscar Swartz gjort en helt riktig analys
http://swartz.typepad.com/texplorer/2010/01/carl-bildts-verkliga-agenda.html

@Jan-Olof Flink: ACTA är officiellt ett handelsavtal och dess hantering sköts av Näringsutskottet. Amelia visade på sambandet mellan handelsavtalet med Syd-Korea och ACTA. Carl Bildt har i egenskap av medlem i EU:s Ministerråd, beslutat om handelsavtalet med Syd-Korea, som nu per automatik ska vägleda ledamöterna i EU-parlamentet i deras beslut både när det gäller avtalet med Syd-Korea och ACTA.

Beelzebjörn sa...

Sådär...
Nu har jag tänkt lite mer på ditt svar på det som sades på Tjejsnack om A- och B-lag. Det blev en bloggpost av det, eftersom jag fördelade ordet i diskussionen när det begav sig, och tiden inte räckte till.

Otroligt inspirerande att träffas afk, Gun :)

Angående Bildt... Det blir nästan tragikomiskt i all sin genomskinlighet, samtidigt som det är väldigt väldigt allvarligt att en ledande politiker så uppenbart verkar vara en av två saker: antingen inkompetent, eller fast besluten att föra oss alla bakom ljuset (och detta isf med trick som är så pinsamt lätta att det är oroande bara i hur han måste se oss alla som korkad boskap om han verkligen förväntar sig att vi ska gå på det).

Jag vet inte vilket som är värst.

Gun Svensson sa...

@Beelzebjörn: Läste det du skrev och kände att du uppfattat saken helt rätt. Jag tog mycket illa vid mig av Renés uppdelning, men eftersom jag och René hade haft ett givande samtal kvällen innan vid matbordet, tyckte jag att jag inte behövde hålla tand för tunga. Den, som själv kan vara rak på sak, tål detta bättre än många andra, säger jag av egen erfarenhet. Tror inte att det finns några "hard feelings" mellan honom och mig. Det har varit ett sådant sjå att rensa mejlboxen och fixa piratmejladresser i den nya piratmejlen samt en del nya blogginlägg att jag ännu inte hunnit mejla honom, som vi kom överens om, men det kommer.
När det gäller Bildts utspel här hemma och i Washington Post så står det säkert för något, som vi ännu inte har sett slutet på. Intressant i vart fall.