fredag 7 mars 2008

Frisk luft i natursköna områden

I dagens NT har de giftiga slagghögarnas herre i Herräng på Insändarsidan uttalat sitt stöd för kommunalrådet Kjell Jansson. Fler beskyddare av det slaget och Kjell Jansson får se upp.

Arrangörerna av Herrängs Dance Camp, som firade sitt 25 års jubileum förra året, är inte betjänta av en miljö där sjukdomsalstrande partiklar frigörs, därför att denne man har ett intresse som rimmar illa med våra miljölagar. Har för mig att jag rätt nyligen läste en artikel i NT om att material från ortens slagghögar använts som fyllnadsmaterial, vilket inte gillades av dem som har till uppgift att värna miljön för omkringboende. Men, jag kan inte hitta någon länk till den artikeln. UNT hade däremot en mycket trevlig artikel om Herrängs Dance Camp, som kallas Swingdansens Mecka i världen den 3 juli 2007.

Efter tio år som värdinna vid Vandrarhemmet i Kapellskär, beläget inom Riddersholm – ett av Skärgårdsstiftelsens förvaltningsområden – vet jag vad besökare från bl a USA, Storbritannien och Tyskland värderar högst. Det är att kunna ströva fritt i frisk luft i natursköna områden och att färdas längs våra vägar utan att en massa reklamskyltar tillåtits förfula landskapsbilden. Det senare är dock snart ett minne blott, då det blir allt fler av dessa rätt amatörmässiga skyltar – i vart fall mellan Norrtälje och Stockholm. Som farmor har jag åkt sträckan 1 – 2 ggr i veckan de senaste tio åren på väg till och från mina barnbarn. Med tiden har jag noterat vilka företag, som jag ska undvika att gör affärer med. Det kallas för att rösta med fötterna. Konsumentmakt sägs vara den enda makt, som vi vanliga människor kan utöva mellan valen till politiska församlingar. Intressant.

Inga kommentarer: