fredag 28 maj 2010

Pirater behövs om sanningen ska fram.

De senaste dagarna har vi kunnat följa MiNimaliteters och andras arbete att kolla upp hur tillförlitlig TT Spektras valkompass är. Om det bara vore enstaka medier som använde sig av deras kompass, kunde vi väl stå ut med det, men Mikaels kartläggning visar att allt fler använder den och då blir det naturligtvis viktigare att den fungerar på ett sätt som inte gynnar en del partier på andras bekostnad. Även om den uppdaterats, sedan Mikael först slog larm om hur missvisande den var, är det inte tillfredsställande. Nu ber Mikael om en insats – det gäller att kolla vilka som valt att använda den och hur den fungerar bland annat för oss i Piratpartiet jämfört med den, som finns hos valkompass.se


Om en stund drar jag in till Medborgarplatsen och PP:s demonstration. I bagaget har jag upplevelsen av mötet med mig själv hos Nyheter24:s Maktkamp24. Arrrgh! Vill man in i Sveriges riksdag får man inte dra sig undan de möjligheter som bjuds att synas. Det sägs ju att syns man inte – finns man inte. Detta alldeles oavsett att jag själv vet att jag finns. Sedan är det en konst, som jag avundas journalisterna, att de lyckas koka ner det som man surrar om till en essens, som man känner är helt OK – även om den resa jag gjort från den 9 juni 2008 fram till idag verkligen varit en berg- och dalbana, som gett mig många nya intryck men framförallt visat på etablerade politiker och deras behov av och tilltro till övervakning och kontroll.


Opassande visar att kampen är långt ifrån över, när det gäller ACTA-avtalet och Christian Engström berättar om de krafter som verkar i Bryssel. Sedan tidigare vet vi att Cecilia Malmström jobbar för att införa censur. Den debatt som just nu pågår mellan DN och Ross Tensta gymnasium visar behovet av att saker kan belysas ur flera synvinklar. Här är det Second Opinion som bidrar till att alla berörda får komma till tals.

Intressant.

Inga kommentarer: