tisdag 19 maj 2009

Internet engagerar i valrörelsen.

Efter en omtumlande dag, då bloggande Farmor Gun figurerat i DN, försöker jag nu samla ihop mina tankar till något mera konstruktivt än att gotta mig i allt beröm. Har på nytt läst igenom artikeln Internet utmanar EU:s grundvalar och finner den synnerligen intressant. De konflikter som Hans Rosén här synliggör handlar om ”övervakning kontra personlig integritet, kommersiell och politisk styrning kontra valfrihet, brottsbekämpning kontra rättssäkerhet” - inga småsaker precis om man ur ett helikopterperspektiv ställer sig frågan: Vilket samhälle gynnas av de lösningar, som de politiker vi väljer vill satsa på? En stunds eftertanke kring den frågan, leder fram till att det politiska arbetet i riksdagen borde bli föremål för en översyn där stuprörsmodellen med de olika utskotten försågs med en gemensam grund gällande ansvaret för grundlagens efterlevnad samt en utmönstring av systemet med ”partipiska och utkvittning”, vilket idag används när ett parti inte tillåter en ledamot att rösta efter sin egen övertygelse. Det senare är djupt ovärdigt i en demokrati, men också anmärkningsvärt eftersom samma ledamöter, istället för att föregå med gott exempel, stiftat lagar till skydd för anställda för att de ska våga påtala missförhållanden.


Det är dock glädjande att se att flera politiker efterlyser ett helhetsgrepp, vilket jag hoppas leder till mer än bara ord. Frågor om integritet och rättssäkerhet är inga höger-vänsterfrågor, det har debatten på nätet visat gång på gång. Eva Franchell, krönikör i Aftonbladet, skriver insiktsfullt och avslutar ”Makten över internet är en fråga partierna måste ta på stort allvar. Alternativet är att bereda plats åt ett nytt enfråge-parti.” Hon ser vad andra blundar inför, även om DN:s enkät Så tycker partierna om internet och upphovsrätt, visar att man håller på att vakna upp.


Här tycker jag mig se ännu flera laddade skärningspunkter höger – vänster, moral – omoral och kunnig – okunnig om IT. Men jag tycker mig också se att de alla har det gemensamt att man inte är nöjd med dagens ordning, vilket är ett rejält fall framåt. Hur dessa konflikter sedan ska lösas vill man diskutera. Centerpartiet skriver bl a ”Vi vill tillsätta en upphovsrättsutredning med uppdrag att föreslå en ny upphovsrättslagstiftning.” Här passar jag på att föreslå att regeringen omedelbums ser över direktiven till den utredning, som redan är igång samt utser någon annan utredare än professor Jan Rosén, som av många ses som part i målet efter TPB-rättegången. I det sammanhanget har jag tidigare hänvisat till en artikel av Fredrik Sand, ansvarig för IT-frågor hos Stockholms Handelskammare. Han skriver bl a ”Flytta blicken från cd-fodralen och dvd-boxarna. Upphovsrätten är en näringspolitisk fråga som kräver fantasi i kombination med handlingskraft. Informationssamhällets ekonomi behöver politiskt ledarskap. Ingen är betjänt av piratpopulism eller att det för stunden mest högljudda särintresset bestämmer dagordningen.” Som i många andra sammanhang är det dock inte så enkelt, då vi människor vill bli sedda som något mer än enbart kunder på en marknad. Men, med god vilja att se både det ena och det andra intresset finner de kloka nya lösningar i en ny tid.


Sedan en liten tur till en del av mina favoritbloggar, där jag inleder med Opassande, som puffar för att folket kan börja rösta på sina kandidater i EU-valet; Lake, som varit ute och kampanjat för Centerpartiet; MinaModerataKarameller, som räknar ner till valet; Christian Engström, som också kampanjar a f k; Bloggtidningen, som gör ett bloggupprop för mammor; Bloggvärldsbloggen, som synat Jonas Gardells debattartikel i Sydsvenskan, vilket även Ting och Tankar och Badlands Hyena gjort – den senare på sitt alldeles oefterhärmliga sätt; Infallsvinkel/Torbjörn Stridh tror m a a Jonas Gardells artikel att Jesus hade varit fildelare, vilket bara är ett av flera inlägg på Newsmill. Intressant.


Avslutar med Politikerbloggen, som har ett intressant debattinlägg av Camilla Lindberg, vilket Lars-Erick uppmärksammat.


11 kommentarer:

Josef Boberg sa...

"...Det är dock glädjande att se att flera politiker efterlyser ett helhetsgrepp, vilket jag hoppas leder till mer än bara ord. ..."Javisst - för hoppet är ju det sista som Wi blir av med.

Anonym sa...

Vad betyder förkortningen "m a a"?

Josef Boberg sa...

m a o = med andra ord, tror jag...

Anonym sa...

Eller kanske "med anledning av".

Anonym sa...

Jag hoppas innerligt att utspelet om att se över copyright, inte innebär Jan Roséns smörja. Med någon form av rimlighet bör de ta med båda parterna i Pirate Bay-målet om de ska ta med någon!

Anonym sa...

Tittar bara in för att slå ett slag för Oscar Swartz krönika i Computer Sweden, inte ett ord om fildelning eller upphovsrätt men sammafattar alltihop på ett obehagligt uppenbart sätt. Tom. Jonas Gardell berde inse att vi slagit in på fel väg..

//Fumlan

Anonym sa...

Hittade din blogg, eller rättare sagt, läste den för första gången idag. Jag fortsätter nog att följa dig i ditt skrivande. Kloka ord!

//Anders Forsman

Lilith Svensson sa...

Hittade din blogg tack vare DN, bra artikel.

Din vän sa...

Jättebra att du blev intervjuad i DN och fick visa att mogna kvinnor kan vara nätaktiva.
Såg du förresten att hovrätten nu tar bort den tillsatte domaren för Pirate Bay-fallet?
Här har jag bloggat om det:
http://kulturbloggen.com/?p=9683

Helena Palena sa...

Heja Gun! Heja farmor! Jag är också farmor. Härligt! Lycka till och roligt att DN kom på besök. Visst är det bättre att prata på nätet. Så underbart. Återkommer!

Gun Svensson sa...

@Josef: Så sant!

@Anonym: m a a = med anledning av, vilket antingen du själv eller någon annan anonym (se nedan) konstaterat.

@Josef: använder ibland även m a o = med andra ord ;-)

@Anonym (nr 1 - 3?): Jag delar dina förhoppningar - Jan Rosén har förbrukat sitt förtroendekapital.

@Anonym (nr 1 - 4?): Ursäkta upptäckte först nu att där stod Fumlan - tack för länken. Har använt den i dagens inlägg.

@Anders Forsman: Tack, det är roligt med nya läsare. Hoppas bara att jag inte gör dig besviken - i så fall hoppas jag att du låter mig få veta det.

@Lilith Svensson: Äras den som äras bör - journalisten Hans Rosén som lyckades få fram detta ur min svada.

@Rosmarie, Kulturbloggen: Tack för tipset! Just nu hinner jag nästan inte läsa dagens tidningar ;-)

@Helena Palena: Jag säger som Isobel - jag älskar nätet. Gillar att allt fler äldre upptäcker det.