måndag 25 maj 2009

Idag är det handdukens dag.

Det är väl att svära i kyrkan att den här dagen erkänna att jag inte minns så mycket av boken Liftarens guide till galaxen för att förstå varför så många är upprymda över att det idag är Towel Day. Till stor del beror detta på mitt sviktande minne, vilket drabbar alla förr eller senare. Ofta kan jag ta datorn till hjälp för att sopa undan dammet, men den tiden har jag inte just nu, då jag bl a lovat att lämna en text till Pythagoras-Nytt, som ska lämnas till produktion i denna vecka. MinaModerataKarameller bidrar dock till att jag kan dra på munnen, när jag tänker på hur jag firar handdukens dag.


Det gör jag genom att på NT-bloggen skriva om Anne-Marie Pålssons sätt att kasta in handduken. Många av hennes riksdagskollegor, vill säkert att surret kring detta ska lägga sig. Något som jag dock hoppas dröjer, då hon lyfter fram problematiken med riksdagens sätt att arbeta. Ett sätt som förklarar varför vi är där vi är, när det gäller FRA och all den lagstiftning som följer i dess kölvatten. Hur snårigt detta är framgick av DN:s artikel där S-politiker vaknat och vill se över hela detta komplex. Sett i det ljuset måste Anne-Marie Pålssons redovisning ses som en kraftig larmsignal – arbetet i riksdagshuset är i behov av en organisationsöversyn.


Dessutom har nästan en timme gått åt för att per telefon diskutera det hot, som alla våra datorer utgör mot andra anslutna till internet runt om i den stora vida världen, när vi inte använder dem, och om det är sunt att politikerna genom beslut ska tvinga oss att dra ut nätuppkopplingen. Det får jag nog ta mig en funderare på. Intressant.


5 kommentarer:

Erik Josefsson - kandidat till Europaparlamentet (v) sa...

Jag hoppas att du hade lika roligt när du skrev som jag när jag läste :-)

Såklart man ska kasta in handduken på handdukens dag! Genialiskt :-)

Gun Svensson sa...

@Erik: Ja, jag har rätt roligt emellanåt, även om jag har stunder då jag är rejält förbannad. T ex när jag inser att EU, som sägs vara ett fredsprojekt, håller på att spikas ihop med hjälp av en massa skrämsel - det är det sämsta ledarskap jag vet. Politiska ledare, som spelar på människors rädsla eller hämndbegär för att få acceptans för FRA m fl lagar är inte värda annat än förakt.

David sa...

Hot som oanvända datorer utgör?

http://www.detdemokratiskaverktyget.se/2008/12/skerhet-p-ntet.html

?

Lars-Erick Forsgren sa...

Så var vi där igen. Att skrupelfria politiker spelar på rädsla, på att skrämmas.

Då tycker jag man har sjunkit mkt lågt.
Då får man glädjas åt att folk, trots politiska motsättningar, kan förenas kring viktiga gemensamma mål. Som Erik J och Olle S.
http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2009/05/politik-i-praktiken-del-4-erik-j-och.html

Gun Svensson sa...

@David: Tack för din kommentar, fick användning för detta i mitt senaste inlägg
http://farmorgun.blogspot.com/2009/05/dags-for-nasta-rond.html

@Lars-Erick: Jag såg och tog med en länk till dig i mitt senaste inlägg, för den som inte kan tänka sig att rösta PP ;-)