onsdag 29 april 2009

Att agera som medborgare i Europa.

Intensifier skriver idag i Expressen en debattartikel om Telekompaketet, då han upplever att Sveriges regering håller på att sjabbla bort medborgarperspektivet i sin syn på Internet. Jag har själv varit i valet och kvalet, då detta med överstatligheten vs nationernas rätt att själv bestämma ligger som ett filter över frågan. Men jag har efter många timmars funderande landat i ståndpunkten att överstatligheten redan traskat så långt där nere i Bryssel att den inte kan göra halt nu när det handlar om våra demokratiska fri- och rättigheter, som användare av internet.


Eftersom jag senare idag ska åka till mitt barnbarns skola, för att få vara med om skolans årliga vårshow, måste jag nu försöka fatta mig kort. Igår ägnade jag åtskilliga timmar åt att skriva till MEP (Medlemmar i Europaparlamentet) från Sverige, Finland, Estland, Lettland, Litauen, Polen, Slovakien, Slovenien, Ungern, Bulgarien, Rumänien och Grekland. Sedan tog orken slut. DN hade en artikel om mejlbombning för några dagar sedan - nu har jag fyllt min kvot ;-) Mitt mejl gällde en bön om en underskrift på Christofer Fjellners förslag om att det ursprungliga tillägget 166 i Telekompaktet måtte komma med vid kommande omröstning samt information om att MEP inom partigruppen GUE/NGL lägger förslag om Citizens´ Rights Amendments, som jag förklarade genom att länka till en bloggpost av Michael Carroll. Genom detta ville jag visa att frågan om Internet, som en medborgerlig tillgång, måste vara övergripande och att Telekompaketet inte bara handlar om nätet som en kanal för distribution av varor och tjänster. Olle Schmidts (FP) assistent meddelar att han skriver från London på sin blogg. Eva-Britt Svensson (V) meddelar att hon klarat av underskrifterna för att kunna lägga Citizens´ Rights Amendments och Inger Segelström (S) hänvisar till ett pressmeddelande, som är för långt att återge här, men det handlar om ett utspel mot den svenska regeringens ståndpunkt. Sorgligt att det som fram till nu varit en viktig fråga lyft ovanför partipolitiken, nu blivit kraftigt infekterad av taktik partierna emellan.


Hax beskriver dramatiken i Bryssel på sin blogg och samtidigt pågår mobilisering med hjälp av gamla hederliga folkbildningsmetoder i en annan del av Sverige, vilket Anders Widén berättar om. Gillar hans text då han visar att kunskap eller okunskap i frågan verkar vara rätt jämt fördelat mellan höger och vänster, liksom den kunskap som växer. Hax och Anders visar två sidor av samma mynt med lika värde. Internet är ett mycket värdefullt komplement till möten med människor vid sidan av tangentbordet. Utan internet hade jag själv inte lärt mig så mycket om det som pågår, varken i Bryssel eller i Östersund. Intressant.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Kanske vi ska ge upp teknikfixeringen, vore det inte bättre med hagar och ängar, frigående kritter och småfåglar m fl naturalier.
Borde inte Sverige värna om sina beteshagar i stället för att tjata om medborgerlig frihet i telefontrådarna.

Hellre en blåsippa i backen än en fildelare i nacken.
Leve Guillou o hans Halda, så borde vi alla leva, eller hyr
/Misslynt

Gun Svensson sa...

Anonym: Jag hindrar inte dig att jobba på med skapa en bättre värld på ditt sätt, men att begära att jag ska finna Guillous förhållningssätt eftersträvansvärt, då går du för långt.

Anonym sa...

Borde lärt mig, ironi är svårt.
Falstaff, fakir kunde, Grönköping veckoblad kan. Men jag ska markera /ironi/ hädanefter

Eller hyr
/Misslynt i kubik

Gun Svensson sa...

Anonym: Ber om tillgift, men det finns faktiskt människor som tycker så i min omgivning, därför var det så svårt att uppfatta ironin. Ha en skön helg!

Dennis Nilsson sa...

Farmor Gun, du och alla andra som skriver och debatterar, gör en beundransvärd och oförglömmlig insats, för de generationer som kommer efter oss.

Flertalet av av våra förfäder gjorde samm sak, annars hade vi haft kvar feodalväldet, som tyvärr finns kvar i andra delar av världen.

Vill på detta sätt visa min uppskattning! :-)

Gun Svensson sa...

Tack Dennis, det var rart sagt och värmer i hjärtat!