torsdag 16 april 2009

Varje land kan göra som dom vill, del 2.

Idag har DN ännu en intressant artikel m a a Telekompaketet, nu vidgat till vad det hela egentligen handlar om ”En krigsförklaring mot internet”. Då den på ett övergripande sätt förklarar mitt engagemang, gör jag det enkelt för mig genom att länka till tidigare inlägg idag. Men det är bara ett av många inlägg, som visar processen mot förståelsen av hur beslut växer fram inom EU. Genom att parlamentet har mindre än 40 procent av folket med sig väger de lätt i trianguleringen mellan Parlamentet – Ministerrådet – Kommissionen. Det måste vi ändra på den 7 juni. Men, fram till dess är det kampen om Telekompaketet, som måste prioriteras. Läs även debattinlägget om detta i Norrtelje Tidning. Intressant.


När vi kunnat läsa hur Infrastrukturminister Åsa Torstenssons sakkunnige Henrik Hansson ser på saken och hur förhandlaren Jörgen Samuelsson tänker (DN igår) står det klart att vi, som är oroliga för resultatet av de pågående trianguleringsförhandlingarna inom EU, inte är ute i ogjort väder.


2 kommentarer:

Lars-Erick Forsgren sa...

Ja, EU blir vad "vi" gör det till.
Där pågår massor skumma saker, inte minst gm lobbyister hos kommissionen.
Därför är det viktigt att E-parlamentet dels får större makt (vilket det gradvis fått) , dels att vi faktiskt röstar.

Jag blir bekymrad när en så intelligent person som Michael Gaijditza "ger upp" betr EU. Jag kan förstå det, men det är inte rätt väg. Vi får inte lämna fritt fram för mörkrets krafter.

Gun Svensson sa...

Lars-Erick: Ibland kan man känna som Michael, men sedan när han tagit igen sig hoppas jag att han tar nya tag. Han gör ett bra jobb på sitt håll. Har nyss publicerat svaret från Olle Schmidt i dagens tredje inlägg ;-)