söndag 20 juni 2010

Visst måste väl ord och handling hänga ihop?

Det är ingen hejd på oblygheten när nu Lena Ek och Johan Linander viker ut sig på Aftonbladets debattsida – nu tar vi kampen mot datalagringsdirektivet. Men, samme Johan Linander, Centerpartiets rättspolitiske talesperson, hade inga som helst problem med att rösta igenom FRA-lagstiftningen och Ipred-lagen. Det vänder sig i min mage! Vem tror Johan Linander att han är? Fingerfärdig trollkarl som kan trolla bort Centerpartiets roll när FRA-lagstiftningen pressades igenom i Sveriges riksdag den 18 – 19 juni 2008? Visst är jag uppriktigt glad att Lena Ek sent omsider insett internetfrågornas sprängkraft och jobbar på i EU-parlamentet för att avvärja de grövsta attackerna, men här hemma har hennes parti en hel del på sitt samvete när det gäller synen på internet. Rick har uppmärksammat att Johan Linander saknas bland undertecknarna av uppropet mot datalagringsdirektivet. Han återfinns inte heller bland de Integritetetscertifierade bland Centerpartiets medlemmar. Bland deras riksdagskandidater är endast Erik Hultin noterad. På sin blogg lovar Erik att hans bloggtystnad ska vara över, men det verkar vara kärvt i portföret.


När det gäller synen på internet, finns en hel del att lära av grannlandet Island, vilket Expressens Isobel Hadley-Kamptz lyfter fram som föredöme i en kommentar till mötet på Utrikesdepartementet om friheten på internet. Rick Falkvinge skrev om det historiska beslutet i det isländska parlamentet i veckan som gick. Jag har svårt med ledande politiker som i likhet med Carl Bildt säger ett vid sina olika offentliga framträdanden, medan deras partier gör något annat i praktiken. Det känns som ett hån mot alla oss, som anser att ord och handling måste hänga samman och tagit på oss rollen att uppmärksamma när ledande politiker säger ett och sedan tycker att det OK att de själva eller partiets ledning gör något helt annat.


Isobel refererar till Frank La Rue, FN:s rapportör för yttrandefrihet, som medverkade vid mötet på UD. Han tror inte på filter eller censur. Han stödjer kampen mot barnporr, men påpekar att polisarbete mot grov brottslighet torde vara mer effektivt än censur. Egentligen en självklarhet eftersom den brottslighet som ettorna och nollorna i nätet gör synligt sker på fysiska platser där poliser och en uppmärksam omgivning borde kunna göra mera, eftersom barnporr rimligtvis måste uppröra människor oavsett var på klotet som man bor. Med tanke på att brottsligheten på många flera områden än detta, spänner över hela världen, borde ett världsomspännande polisiärt samarbete vara det som krävs. Polisers närvaro gör skillnad det visar bland annat David Weisburds forskning. Sedan kan man fråga sig vad alla dessa kyrkor, som ska levandegöra människokärlekens budskap i människors vardag världen runt, håller på med. Detta att vara och göra mot andra så som man vill att andra ska vara och göra mot en själv är ju universiellt och borde få ett bredare genomslag. Om inte, är det inte internets fel.


För att lugna ner mig går jag runt bland mina favoritbloggare och finner Opassande – klok som alltid. Nu är det dags att skärpa sig! Håller med, men utan djupdykningarna skulle vi inte se det vi ser. Sent igår kom jag till klarhet varför jag varit så låg i mitt förhållande till regeringen – jag känner mig bedragen! Samtidigt bannar jag mig själv för att jag röstade som jag gjorde i valet 2006.


Emma har alldeles rätt, det är dags att jag skärper mig och tar uppdraget inom Piratpartiet på allvar. Egentligen är Piratpartiet ett friskt frö och svaret på mitt sökande efter ett politiskt parti med humanismen som livshållning. Här finns massor av alerta unga människor som är lika sökande efter kunskap som jag själv och som ser internet som en outsinlig brunn att ösa kunskap ur. Här finns också människor med livserfarenhet och ord till tröst som t ex Göran och Marcus ombord på Livbåten – idag med tips om tre inlägg och en video.


Låt vara att det är en rejäl uppförsbacke, när vi mot oss har ledande politiker som vill sätta in filter i brunnen istället för att inse att det filter mot ondska, som världen behöver, måste finnas inom varje individ. Beskäftigheten hos Alf Svensson och alla andra, som vill frälsa världen från ondo med hjälp av riksdagsbeslut, måste aktivt motverkas i varje demokratiskt land. Sedan måste vi hantera att DN och andra media använder sig av ett partitest, som gynnar de redan etablerade partierna. När jag själv testade och svarade Ingen åsikt på allt utom de två frågor, som rörde Piratpartiets hjärtefrågor, ansågs Miljöpartiet vara det rätta partiet för mig. Självklart när DN bestämt sig för att osynliggöra Piratpartiet. Men det gör mig bara än mer beslutsam. Jag tänker visa att Piratpartiet finns, även om vi inte syns i DN.

Intressant.

Inga kommentarer: