måndag 14 juni 2010

Konsten att nå ut och skapa engagemang.

Nog kan man undra vad allt detta surr kring dessa opinionsmätningar, som står som spön i backen, har för effekt på folket. Fördjupningsartiklar om opinionsmätningarnas roll ur såväl makthavarnas som folkets perspektiv vore på sin plats. Heder åt SR, som berättar att det är 15,1 procent som ännu inte bestämt sig. Där ligger hoppet om att vi i Piratpartiet ska klara av att övertyga ytterligare tre procent av väljarna att valet gäller demokratiska fri- och rättigheter, som måste gälla även när vi befinner oss ute på nätet. Rättssäkerheten är på väg att gå i putten, medan Justitieminister Beatrice Ask kommer undan med idén att allt mer makt ska läggas i enskilda polisers och åklagares händer, för att avlasta domstolarna.


Expressens ledare med tidningens valmanifest är intressant. Mera på grund av vad där inte tagits med mot bakgrund av de senaste årens diskussioner om statens intrång i medborgarnas privata liv. Där FRA spelar en mycket central roll och där datalagring väntar efter valet. Inte heller ett ord om den uppluckring av rättssäkerheten som pågår och har pågått under flera år. En och annan anställd inom rättsväsendet förvånar med att ta till orda och verkar ha insikten att alla poliser och åklagare inte är guds änglar och att det därmed finns risk för rättsövergrepp. Jag vill gärna tro att debattinlägget är ett resultat av personligt mod och inte har som avsikt att kratta manegen för nyordningen där en brottsmisstänkt inte längre kan räkna med en juste rättegång.


Lars-Erick uppmanar oss att diskutera integritetsbegreppet och samlar sina funderingar kring detta under en särskild rubrik på sin blogg, som han enligt ytterligare ett inlägg säger sig ha kompletterat. Jag tar med mig detta i de samtal som jag har med människor i min omgivning och återkommer längre fram. I likhet med Opassande såg jag inslaget i Rapport om Sociala medier med Lilith Svensson (KD) och blev lika förbryllad. Det är svårt att få grepp om journalisters föreställningar om sociala medier och därför ger ett sådant kort inslag mest myror i huvudet. Lilith är en av flera medverkande i boken Politik 2.0 där även jag själv var inbjuden vara med, som en av två från Piratpartiet. Josh är den andre.


Förutom totalt 16 kandidater i de partier, som finns representerade i riksdagen och EU-parlamentet, medverkar en hel rad kunniga skribenter och tillsammans ges en bild av värdet av bygga relationer med hjälp av sociala medier, då vi fått allt fler kanaler för information, vilket lett till svårigheter att tränga igenom bruset. Därför var det intressant att lyssna på SR:s Publicerat i lördags där diskussionen handlade om Hot och möjligheter i framtidens journalistik. Där blev det tydligt att det rörde sig om en krock mellan den gamla och nya medievärlden. Men, det håller inte att den som vill ha hand om förståndet sätter sig på höga hästar. Josh funderar också kring integritet och det som händer runt om i vårt land samt medias prioriteringar. Instämmer i hans grattis till piratkopian.


Avslutar med uppropet från Scaber Nestor, som startat en Facebook-grupp med samma krav – Ge grundaren av Wikileaks Julian Assange en fristad i Sverige! Efter publiceringen av filmen, där amerikanska soldater ombord på en helikopter mejar ner en grupp civila på en gata i Irak, jagas han nu av USA. Jag har anslutit mig och tänker ge min Facebook-vänner chansen att vara med. Svensk Myndighetskontroll förutspår att Sverige som vanligt kommer att lägga sig platt inför påtryckningar från USA.

Intressant.

4 kommentarer:

Skatan sa...

Jag har värjt mig mot politiken sen jag blev besviken på det mygel och de maktmedel som används inom partierna, alla partier verkar det som. Så jag är inte längre partimedlem ... och hade alldeles glömt bort Piratpartiet som jag ju röstade på i EU-valet ...

Och det är inte bara mitt eget fel som hoppat över politiska debatter och politik i media utan också att det varit knäpp tyst eller så gott som knäpp tyst sen sist. Eller? Nu läste jag en rubrik ... "Grodorna är redan kokta" och läste där ett lika upplysande som slagfärdigt inlägg. Och så hamnade jag hos dig ... också.

Ni får min röst ... med all säkerhet i september.

Lars-Erick Forsgren sa...

Skatan, ja, det kan vara svårt att hitta den debatt man vill läsa om eller delta i. Om man inte aktivt söker upp den. I gammelmedia så finns ju bara den debatt som partierna o de partitrogna redaktörerna vill ha. I stort sett.

Nå, betr integritet. TAck för länken Farmor. Hoppas att många läser OCH grunnar och deltar i en debatt kring det. Hittills har det varit mördande tyst. Inte om ordet integritet, men om de olika aspekterna etc. Jag tror och hoppas att en debatt kring aspekterna kring integritet kan föra in piratpartiet bättre i den större debatten också. Dvs om pp:are deltar och lyfter fram viktiga aspekter själva också.

Dvs "tillämpad integritet"... även utanför FRA-lagen!

Gun Svensson sa...

@Skatan: Din beskrivning känner jag igen mig i och enda botemedlet det är att rösta med fötterna d v s ge ett annat parti chansen att visa vad dom går för. Vi i PP är ett skönt gäng mellan 18 år och uppåt, som funnit varandra i det gemensamma intresset att värna privatlivet och kräva demokratiska fri- och rättigheter även på nätet. Annars tycker politikerna att vi ska hålla tillgodo med att vara kunder, som de sedan kan ålägga internetleverantören att hålla ett öga på med stöd av användarvillkoren, du vet det där finstilta :)

@Lars-Erick: Jag avser att printa ut dina texter och använda dom som underlag för mina samtal. Det kan i sin tur inspirera till ytterligare inlägg.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.