onsdag 1 april 2009

IPRED-lagen träder ikraft ...

... och politiker i hela Europa trampar på i samma fotspår nätfientliga fotspår. Intervjuad i Norrtelje Tidning säger jag nu offentligt det som stod helt klart för mig igår – efter allt som jag lärt mig de senaste nio månaderna är jag pirat i hjärtat. Då i juni 2008 förstod jag inte att det var en oförstående industri, som okunniga om internets funktion och jakt på fildelare slagit följe med tekniskt obevandrade riksdagsledamöter och tillsammans skapat Piratpartiet. Men idag är det logiskt – i en demokrati kan man starta ett nytt parti om de gamla inte håller måttet. Se bara på Miljöpartiet – det var inte många som i början trodde på deras framgång. Sedan kom miljöfrågorna in på olika sätt även hos de andra. Det ska bli intressant att se om Piratpartiet kan åstadkomma en liknande effekt när det gäller internet som kunskapskälla och kommunikationsverktyg. Ordförande Magnus Andersson i Centerns Ungdomsförbund skräder inte orden i ett inlägg på Politikerbloggen. Det finns hopp om Sverige. Intressant.


Andra som skriver i dagens anledning: Leo, Stefan Stenudd, Mårtensson, Opassande, Kulturbloggen, Erik Laakso, Christian Engström, Deep edition, Jens O, Blogge Bloggelito. Stationsvakt ställer en relevant fråga och MinaModerataKarameller presenterar en nyhet, som jag på allvar tror är ett riktigt aprilskämt ;-) En annan som verkligen skämtar är Thomas Bodström.



4 kommentarer:

Rick Falkvinge (pp) sa...

Välkommen upp på barrikaderna! Och precis som du skriver, även om du inte sagt det rakt ut tidigare, så visst har det märkts hur du debatterar. :)

Rick

Gun Svensson sa...

Tacka upphovsrättslobbyn för det :-D Jag borde kanske ge dem en Dagens ros?

Leo sa...

Har fått ytterligare ett (mycket svävande) svar från Länsförsäkringar.

I vartannat mail säger de att rättsskyddet täcker Ipred-stämningar, i vartannat säger de att det inte gör det...

Jag återkommer när jag har rett ut frågan ;)

Gun Svensson sa...

Anonym: Kommentaren borttagen då jag inte gör reklam för någon affärsverksamhet.