I dagens NT tar riksdagsledamoten Karin Pilsäter (FP) till orda för att rättfärdiga att Näringsutskottet sagt ja till IPRED-lagen, som ska möjliggöra för ett antal stora aktörer i skiv-, film- och spelbranschen att ta lagen i egna händer, när de tror sig veta att en viss person gjort sig skyldig till kopiering av de verk, som de köpt rättigheterna till. Problemet är att en skärmdump inte duger som bevis på att ett intrång skett och att en dators ip-nummer inte kan knytas tilll en viss person. Vid annan brottslighet är man oskyldig tills en åklagare inför en domstol bevisat att man gjort sig skyldig till ett brott och fram till domstolens prövning är det polisen, som hjälper till med en förundersökning där både det som talar för respektive mot den anklagade ska redovisas. Här vill regeringen ge branschen möjlighet att själva leka poliser och ägna sig åt utpressning, vilket skett i andra länder där man har en liknande lagstiftning.
Rättsäkerheten är i fara när en lagstiftning baseras på särintressens önskan att få en befogenhet att utkräva uppgifter från teleoperatörer, som inte ens polisen har idag, då det kräver ett beslut i en domstol. Visserligen har regeringen på gång ny lagstiftning, där man föreslår att polisen ska få samma rätt med hänvisning just till IPRED-lagen, men det är långt ifrån avgjort att det blir så. Det är den ena sidan av saken.
Den andra sidan, som Karin Pilsäter gör stort nummer av, gäller upphovsrätten. Här drar hon, i likhet med upphovsrättslobbyn, ett likhetstecken mellan upphovsrätt och äganderätt, vilket inte låter sig göras. När jag tagit en kopia av en artikel tryckt i en papperstidning för mitt eget personliga bruk, har jag inte stulit den ursprungliga artikeln. Använder jag den som underlag i en debatt i papperstidningen, måste jag ange vad som utgör grund för mitt inlägg genom att hänvisa till den aktuella artikeln. Detta för att andra ska förstå varför jag vill debattera saken och detta gör jag utan att fråga någon om lov. Sak samma när jag länkar till artiklar i olika media, som jag bygger mitt bloggande på. Här sker en interaktion, som förhoppningsvis leder till nya tankar och en utveckling av den ständigt pågående samhällsdebatten, där olika medier verkar i interaktion med oss som läser och lyssnar. På samma sätt sker en interaktion bland de som är intresserade av musik, film och spel. En interaktion, som för utvecklingen framåt. Utmaningen som dessa verksamheters branscher står inför är inte att stoppa den tekniska utvecklingen, utan att utveckla affärsmodeller med hjälp av denna. Det senaste decenniet har man dock ägnat mest energi och pengar åt att ondgöra sig över fildelning och The Pirate Bay, istället för att hänga med i utvecklingen. När Spotify dök upp och erbjöd kunderna möjlighet att lyssna på musik på nätet, dröjde det inte länge förrän branschen såg till att de blev tvungna att begränsa sitt utbud. Istället för att bejaka denna utveckling bekämpades den! Det blev för mig en signal att gå med i Facebookgruppen ”3 week global media-boycot”. Där står jag medan MinaModerataKarameller har kommit ett steg längre, vilket säger en hel del om hennes kreativa förmåga på samhällsdebattens område. Intressant.
Riksdagsledamoten Karl Sigfrid (M) skrev i förrgår en intressant artikel på SVT Opinion, som visar branschens beteende i mötet med teknikens framsteg. Idag har Deepedition ett intressant inlägg, som visar varför Karin Pilsäter gör sig skyldig till argumentationsfel, när hon påstår att upphovsrätt är detsamma som äganderätt. Om hennes ställningstagande är giltigt för hela Folkpartiets riksdagsgrupp, är jag en för evigt förlorad väljare.
14 kommentarer:
skicka gärna denna din text till Karin P. Tyvärr resonerar hon precis som en karbonkopia av Johan Pehrsson i dessa frågor :(
Lars-Erick: Jag ska sova på saken - vet inte om det är någon idé att ödsla mera krut på ideologiskt döda kråkor.
Ni vet ju var jag står i frågan. Men det är inte utan att jag mår fysiskt illa faktiskt.
http://fpeslov.blogspot.com/2008/11/ipred-en-komplettering.html
Karin själv tycker att vi är tramsiga. Undrar om hon även tycker att Farmor Gun är tramsig...
Kommentar från Pilsäter på min blogg:
"Tyvärr även denna debatt på ren trams-nivå. Som jag ett antal blogginlägg har sagt har jag undrat- i ett kort IRL-samtal - varför jag ska tro just på Engströms profetior om framtida rättstillämpning. När i själva verket hans bedömningar i hög grad verkar grundas på fantasier.
Varför skrivs att jag "lyssnar helt på upphovsrättslobbyn" - vad är grunden för det påståendet? Även om "gammalmedia" har sina brister så...Du har faktiskt ingen aning om vem jag lyssnar på. Eller framför allt, hur jag lägger ihop alla olika jag lyssnar på, dessutom läser på. Mycket. Dessutom handlade utfrågningen från Riksdagen sida om ett antal mer tekniska och juridiska frågeställningar."
@Leo:
Då glömer Pilsäter bort, att det finns rätt många tekniker och även juridiskt kunniga, att diskutera med ute på "nätet".
Vad hon uttrycker, i vad hon faktiskt säger, är sin egen okunskap och ignorans.
Hon ramlar rakt ned, i den fällan.
Genom att tala om andras okunskap och ignorans och sätta sig själv högre.
Väldigt intressant och välskrivet inlägg!
Lars-Erick: Jag har valt att skicka det inlägg som Daniel Rhodin gjort med en hälsning från mig. Han är i alla fall medlem, jag är ju bara en väljare.
Daniel: Som sagt - jag kollade ditt inlägg och tyckte att det var en bra redogörelse med sakliga argument, som Karin Pilsäter kan behöva OM hon vill försöka förstå hur vi ser på saken. Att hon inte ser att hon likheter mellan sin egen och upphovsrättslobbyns argumentation, kan vi inte göra så mycket åt. Åsikter är som spikar, ju mera man slår på dem, desto hårdare sitter de.
Leo och Jens: Om hon tycker att ni båda och jag är tramsiga, när vi talar om det som vi lägger märke till, är det något som säger mera om henne än om oss. Den sortens debatteknik ger jag inte mycket för.
@Gun
Jag har haft en replikväxling med Johan Pehrson och Karin Pilsäter i tidningen NU (en FP-tidning), så hon känner nog väl till mitt namn. Tyvärr har jag inga uppskruvade förväntningar på att mitt inlägg om IPRED tar nån som helst skruv. Hitills har jag mest möts med oförståelse i bästa fall och spe i de flesta. Men hoppet är det sista som lämnar.
Varför inte läsa det här inlägget. Kan det vara lösningen?
http://baccusblogg.wordpress.com/2009/02/15/pirater-i-domstolen-baccus-blog-har-losningen/
Hörde du mig på radio idag Gun?
Bra skrivet!
Stoppa IPRED - med i Ring P1
Vi hörs!
Riktigt bra skrivet!
Daniel: Jag vet att man hoppas in i det sista, men om man vet med sig att man gjort vad som står i ens makt för att påverka, får man förlika sig med nederlaget för stunden, men inte ge upp. När det gäller politiken, måste vi nog rösta med fötterna oftare än vi gjort hittills. De syndar alltför ofta på nåden.
Göran: Isle of Man-exemplet är utmärkt, men det ställer nog inte dessa branscher upp på. Stims alternativ visar hur obenägen man är att släppa kontrollen, de vill kunna registrera vilka låtar som det lyssnas på - provlyssning, som tidigare skedde i skivbutiken finns inte i deras föreställningsvärld.
Lake: Har lyssnat och med tanke på att Täppas är en rabiat motståndare till fildelning klarade du debatten riktigt bra, även om jag personligen har svårt för att man jämställer upphovsrätt med äganderätt. Vad som skiljer dessa rättigheter åt har Daniel Rhodin och en del andra rett ut på ett föredömligt sätt.
Sigrinn: Tack för rosorna, de gör mig varm i hjärtat!
Haha, Karin, Karin.
Vilken skön liknelse hon gör redan i första meningen i sin artikel: "En gratis lunch är sällan gratis".
Men det är ju det som är så fantastiskt med bittorrent (eller all annan fildelning för den delen):
Nästa kopia av varan kostar absolut ingenting. Inte "nästan noll", inte "närapå ingenting" utan just INGENTING.
Om jag laddar ner WallE så kostar det Disney INGENTING för just den kopian.
Vad kostar det Disney om jag går och köper DVDn i butik? Pressning av skiva, tryck av omslag och sedan det som är riktigt dyrt: Distribution. DVD-butiker. Mellanhänder.
WallE spelade in sin produktionskostnad på tre dagar på biograferna. Efter det har både Disneys och Pixars fickor blivit mer och mer välfyllda av vinsterna från produktionen som uppstår varje gång en person ser filmen på bio eller köper DVDn.
Att inte branschen kan förstå poängen med gratis distribution, det kan jag inte förstå.
Däremot är det lätt att förstå en trött politiker som inte orkar föreställa sig:
Tänk om lunchen inte kostade något att producera. Tänk om det var ett knytkalas, där inte krögaren betalade för maten. Vad skulle då en rimlig ersättning till denne krögare vara?
Kalle E: Problemet är att branschen ägnat mer tid, kraft och pengar åt att jaga pirater än att utveckla affärsmodeller.
Skicka en kommentar