tisdag 7 juli 2009

Tidningskoncern vill låsa in sitt material.

Sedan jag igår noterade tidningskoncernen Stampens beslut NT-bloggen att de med hjälp av teknik tagit ett första steg mot en inlåsning in sina tidningars material, kan jag idag notera att fler än Resumé skriver om saken. I SvD skriver Hanna Dunér en intressant artikel där hon även kollat in reaktionerna på Resumés artikel samt har ett antal länkar till andra med intressanta åsikter i saken. Tidningsutgivarnas Anna Serner säger till SvD:s Hanna Dunér att hon tror att detta är ett första steg mot att ta betalt för material på nätet. Något jag anade redan igår.


Men, jag noterar att tidningsutgivarna har delade meningar. Det finns en längre artikel i SvD ”Journalistiken viktigare än kanalen” om situationen på NY Times. NY T:s mål är att deras läsare ska hjälpa till att sprida innehållet och att tidningen kan engagera läsarna så att de kan skapa eget innehåll med kvalitet, som tidningen kan använda på sina sajter, berättar Dunér. Något, som jag uppfattar, är en strategi anpassad till internet.


Adam Erlandsson, som skriver om webb och teknik på SvD, har också ett inlägg Bygga mur mot Google funkar inte. Thomas Mattsson, Expressen kommenterar under rubriken Ja till Google, men nej till ACAP. Media means nothing gör också ett läsvärt inlägg. Medievärlden ställer frågan Varför vill ni kontrollera Google, Stampen? Det är en bra fråga, som säkert kan få många svar utöver de som Stampen själva är villiga att lämna. Joinsimon förklarar hur detta med ACAP (tekniken, som ska användas för detta) fungerar.


Isobel Hadley-Kamptz har också funderingar, liksom Digital PR bland några andra noteringar. Påfallande många undrar om inte Stampen håller på att göra bort sig. Avrundar med Scaber som har sin syn på vad som bidrar till tidningsdöden. Mera djuplodande skriver Karin Pettersson i Fokus. Intressant.


4 kommentarer:

Anonym sa...

Hui det var många länkar, det kommer ta mig hela natten att läsa genom de ;-).

Men du skrev inte din åsikt om det här.

Gun Svensson sa...

@Jeenaparadies: Det är inte så lätt att ha en åsikt om något som man ännu inte vet särskilt mycket om. Har försökt att tänka mig in vad det skulle betyda för mig, men Google News är inget jag använt - jag har bokmärkt mina favorittidningar som jag kollar. Det kan möjligen bli så att Stampens tidningar faller bort när jag söker info kring något speciellt, men i gengäld förlorar de en läsare ;-)

Erik Hultin sa...

Man kan ju undra över hur fel och kortsiktigt man har tänkt. Vad är nästa steg? Stoppa RSS-flöden? Enbart de som köper papperstidningen får läsa webbversionen?

Google News är en kanontjänst som har gjort att jag via webben har läst tidningar som jag inte ens visste fanns, och än mindre skulle ha kunnat köpa.

Bakåtsträvande på högsta nivå.

Gun Svensson sa...

@Erik Hultin: I dagens papperstidning skriver SvD att Stampen står på sig. På frågan vad vill du att Google ska göra svarar utvecklingschef Gunnar Springfeldt: - Jag vill att vi ska hitta en modell där vi kan dela på intäkterna från innehållet. Bra journalistik kostar. Google måste erkänna att vi är en del i detta ekosystem så jag vill hitta en intäktsmodell som säkrar att journalistiken lever vidare.

Sedan säger han något om att tidningarna måste enas om att göra detta tillsammans. På sin blogg skriver Hanna Dunér om hur borgmästaren i NY vill stödja medieindustrin där. Länk här
http://blogg.svd.se/reklammedier?id=14658