fredag 24 juli 2009

Föreställningar om FRA och Piratpartiet.

En kompis ringer, då hon vet att jag inte kollar särskilt ofta på morron-tv, och berättar om innehållet i Nyhetspanelen kl 7.40 och tack vare SVTplay.se har jag nu sett detta ett par gånger och njuter varje gång. Först ett resonemang om Vattenfalls agerande och Sveriges beroende av Vattenfalls vinster samtidigt som de höjer avgifterna för kunderna och lortar ner med kolkraft (även om de lär använda en teknik där de samlar koldioxiden under markytan). Panelen luftade sina tankar och känslor, men tiden tillät inget djupare samtal. Sedan ställdes frågan Ska polisen få använda FRA:s signalspaning? (6:28 minuter in i sändningen och därefter Vad ska Piratpartiet satsa på i Kommunalvalet? (10:18 minuter dito)


Här ser vi Maria Abrahamsson och Lotta Gröning, två politiska kommentatorer, som har förmågan att se bortom upphovsrätten i sin syn på internet och integritetsfrågorna samt författaren Göran Hägg, som säger ”stoppa eländet” när det gäller FRA:s signalspaning med slutklämmen att avlyssningen bara gynnar ”dårarna” i Piratpartiet. Det blev en perfekt övergång till samtal om Piratpartiet, där Maria Abrahamsson och Lotta Gröning med förenade krafter gjorde sitt bästa att förmå Göran Hägg komma till insikt om att han fått en det mesta om bakfoten. Hans låsta position i sin syn på Partipartiet och hur dess framgång ska tolkas står inte Jan Guillou efter. Jag har alltid gillat Göran Hägg som författare, inte minst hans svenska historia, men när jag hör hur låst han är i sin syn på Piratpartiet, blir jag verkligen betänksam. – Hur står det till med researchen i hans tidigare verk? – Är det bara mina sympatier för arbetarrörelsen, som utvecklingskraft i samhället under min barndom och uppväxt, som kan förklara att jag tidigare varit okritisk till hans bilder av utvecklingen?


Nu kan jag bara hoppas Piratpartiet och dess medlemmar lär av människor, som Maria Abrahamsson och Lotta Gröning, när de tar sig an människor, som i likhet med Göran Hägg och Jan Guillou fått det mesta om bakfoten. Med milt överseende och en moderlig omsorg, eftersom dessa människor är helt övertygade om att inte bara pirater är dårar, utan även alla meningsmotståndare, vilka i deras ögon vänder kappan efter vinden. Att vara kunnig i retorik hjälper inte när stoffet lever ett eget liv i ens föreställningar. Den som har hand om förståndet, måste använda det, sa vår mamma, när hon stävjade bråk mellan oss syskon, alldeles oberoende av vem som var upphov till bråket. Det är en mycket bra tumregel när man har göra med den, som inte vill veta av någon medling i konflikten.


Emma Opassande har också kollat in programmet, men även uppsnappat att Mikael von Otter, gästbloggare hos Internetdagarna 09, uppmanar Piratpartiet att hjälpa dem, som är ovana vid tekniken. Det påminner om när motorklubben Yankee Ranch bjöd pensionärer på cruising på stan i sina nercabbade bilar, för att överbrygga klyftan. Det är verkligen ingen dum idé – det är inte bara Seniornet som kan eller ska ordna internetdagar på biblioteket och i fritidsgården. Jag tror att piraterna behöver kontakten med oss äldre i lika hög grad, eftersom risken finns att de fördomar, som finns inom kultureliten visavi pirater, omvänt kan slå rot och växa sig starka i de unga piraternas sinne. Internet, som sådant har inte med ålder att göra, utan det är kunskapen om internet – dess möjligheter och reella faror, som är åldersbetingat. En rörelse med mottot Sharing is caring har en del att leva upp till om nidbilden, som finns inom kultureliten, ska komma på skam. Andra som skriver på tema FRA: Anohito; Liberala vindar; Mattias Andersson; Juristens funderingar; Nakiame; och Opinionsbloggen. Nyköpingsbloggen hälsar Piratpartiet välkommen till Nyköping.


Tidigare idag skrev jag inlägget Thomas Bodström gör en rivstart med koppling till FRA, datalagringsdirektivet och Stockholmsprogrammet. Nu ser jag att Erik Josefsson berättar om detta och mer därtill ur sitt EU-perspektiv. Avslutar med en länk till Camilla Lindberg, som kommenterar med anledning av inslaget i SVT Aktuellt 21.00 den 21/7.

Intressant.

8 kommentarer:

Z3hh0 sa...

Det är alltid svårt att vara den som först bryter mot gruppens (t.ex kulturelitens) uppfattning. Man är rädd för att inte längre bli accepterad och undertrycker de tankar och ideer som strider mot gruppens.
Även om kanske många i gruppen har samma tvivel så vet man inte om det om man inte får en chans att diskutera det med andra ur samma grupp ANONYMT.

David sa...

Jag försöker värva folk till mitt utbildningsprojekt.

Det går dock segt. Folk har äntligen börjat prata om att vi behöver utbilda de som inte växt upp med det digitala samhället, men likväl verkar folk varken vara intresserade att göra mitt projekt vettigare eller starta ett själva. Mycket prat men ingen verkstad, inte ens när det finns ett projekt som bara behöver lite fler engagerade.

Anonym sa...

@David:
Planterade tanken på en del strategiska ställen idag (inom partiet), kan inte ge dig ett officiellt svar men det ser positivt ut.

Gun Svensson sa...

@Z3hh0: Trodde tidigare att de stod under franskt inflytande (HADOPI) men sedan jag dragit mig till minnes de franska författarnas kulturarv från de litterära salongernas dagar, förstår jag att vi har en egen inhemsk teknikrädd kulturelit.

@David: Det är alltid trögt före i portgången - ett gammalt ordspråk, från den tid då häst och släde användes för färden hemifrån. Det beskriver hur svårt det är att komma igång med något nytt. Men, ge inte upp! Din idé är mycket bra och om du läste det som Mikael von Otter skrev, är det många som ännu inte använder internet dagligen. Jag vet att i min bekantskapskrets är det mycket på grund av att de inte tror sig om det. Ska ta mig en funderare på vad som kan göras. Finns Studiefrämjandet på din ort?

@Anonym: BRA!

Zac sa...

GH, hur talangfull och underhållande han än är - tillhör uppenbarligen den grupp som är helt oförmögna att kravla sig över självuppbyggda murar. Tyvärr.


//Zac

Gun Svensson sa...

@Zac: Jag tror mera på att han gnuggats hårt av förläggare och fackförbund i kampen mot TPB.

David sa...

Jättebra!

Jag skickade ett meddelande till en av skaparna av Xtreme creator och frågade om det gick att göra något åt registreringsproblemet.

Som ni kan se så har jag kommit en bit i skrivandet. Jag är dock inte en optimal projektledare i och med att jag fortfarande övermannas av min ADD-problematik ibland. (Orkeslöshet/energiunderskott och igångsättningssvårigheter.)

Tack.

Gun Svensson sa...

@David: Den kloke vet att den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge. Bra om XtremeCreator gör en insats så att mitt handikapp inte blir ett hinder, ifall jag kan göra en insats.