tisdag 16 september 2008

FRA – samlar oss till motstånd.




Tog bussen 08.45, som tidigare planerat, och anlände till Norrmalmstorg strax efter kl 10.00. Där var en salig blandning av demonstranter från olika grupperingar. Insåg att jag måste bestämma mig för antingen Liberaler mot FRA, Centeruppropet eller Borgerligt nej till FRA. Stötte ihop med Markus Berglund, som jag ”lärt känna” genom debattinlägg i Norrtelje Tidning. Markus berättade att han och en grupp inom Centerpartiet i Uppland idag hade en artikel på DN Debatt ”FRA-lagen skadar c”. Där varnar de för att Centerpartiet kommer att förlora sina liberalt sinnande väljare. Själv har jag försökt få kontakt med någon inom centern lokalt, som jag trott skulle kunna förstå att FRA-lagen är en styggelse, men tystnaden har varit öronbedövande.

Jag valde att gå tillsammans med Liberaler mot FRA, sedan Mark Klamberg sagt något om att vi måste ge Folkpartiet en rejäl chans att komma på rätt köl. Han hade köpt Expressen och var glad över att artikeln Silence fiction författad av honom själv, Karl Palmås och Christopher Kullenberg publicerats idag. OK, tänkte jag och rättade mig in i demonstrationsledet. Det var verkligen härligt att se alla dessa olika grupper från höger till vänster i politiken samlade till den gemensam uppgift – att demonstera till stöd för våra mänskliga rättigheter och vår demokrati. Dagen i Stockholm blev en upplevelse jag kommer att minnas länge. Redan innan demonstrationståget kom igång, fick jag en trevlig pratstund med Morfar Johan från Nacka, engagerad i Centern. Vi var jämngamla och kände oss nästan släkt med varandra – han morfar och jag farmor ;-)

Det var en hoppets demonstration och allt eftersom talarna avlöste varandra, där på Sergels torg växte hoppet. Anna Brihed i Nätverket Svart mändag och personer runt henne har verkligen gjort ett gott arbete.

När sedan Camilla Lindberg, Birgitta Olsson, Cecilia Wikström och andra riksdagskvinnor ur Folkpartiet äntrade talarstolen och vittnade om hur de nu kommit fram till att de nu vill medverka till att lagen rivs upp, då jublades det. Då Birgitta passerade på språng mot andra uppgifter denna dag, passade jag på att framföra en hälsning till henne från Christina, som inte kunde vara i Stockholm idag på grund av sitt arbete. Birgitta och de andra riksdagsledamöterna har idag samlats för att starta 2008-2009 års riksmöte. I anslutning till Riksdagshuset och Storkyrkan hade en rejäl folksamling funnits för att hälsa dem välkomna tillbaka. Vi har förväntningar på riksdagen under denna höst. Riv upp – gör om – gör rätt! Från riksdagen kom sedan alla dessa i samlad tropp till Sergels torg. Vilken känsla att se ut över Sergels torg och se alla dessa människor, som vägrar att ge upp. Intressant.


6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag förstår inte varför de görs ett sånt ståhej av allt! FRA är inte så farligt som de flesta tror..

Anonym sa...

Det kan du ge dig fan på att det är farligt! De flesta har rätt!

När nazisterna kom till makten sa folk som du i Tyskland!

Gun Svensson sa...

Robin: Du och jag gör olika bedömningar. För mig handlar det dels om att statsministern och de andra partiledarna i alliansen tillgrep de mest odemokratiska metoder man kan tänka sig för att driva igenom lagen och dels att regeringen genom detta tar i anspråk alla medborgares trafikdata för sitt ändamål, som från tid till annan kan vara olika. Idag yttre hot kan i morgon vara något annat. Du har väl hört talesättet - ger man f-n lillfingret, tar han snart hela handen. Jag vet inte om du hört eller läst om hur det var i USA på 50-talet, då det som sedan kom att kallas McArthyismen rådde. När deras säkerhetspolis jagade alla som hade någon som helst kontakt med människor med vänstersympatier och hur dessa drabbades, när allt fler blev rädda för att umgås med "fel" personer. Eller hur Hitlers regim förföljde judar, romer och oliktänkande som då sågs som ett hot mot det tyska rikets intressen. Eller Stasi, som i olika öststater kartlade alla invånare och hur folket blev tvugna att ständigt vara på sin vakt mot andra än dem, som man redan kände väl. I samtliga fall fanns valda regeringar som ansåg sig ha rätt att göra detta för att "rädda" landet från farliga individer. FRA har en egen variant av PuL, som ger dem rätt att registrera ras, religion, politiska och/eller filosofiska åsikter, sexuell läggning o s v. Lagen har anmälts till Europadomstolen av Centrum för rättvisa för brott mot de mänskliga rättigheterna och det är skämmigt för ett land som säger sig vara demokratiskt. Ett demokratiskt lands regering ska kunna vara laglydig av egen kraft, men det klarar Sverige tydligen inte längre - det visar framförallt sättet på vilket regeringen drev igenom denna lag.
Hans J: Du måste lära dig att åsikter är som spikar - ju mera du slår på dem desto hårdare sitter dom. Om Robin av någon anledning, som du och jag inte vet, gör sig till talesperson för JA-anhängarna, så är det hans sak. Vi kan möjligen väcka en eller annan ny tanke genom att förklara varför vi har en annan mening. Även om vi använt våra argument etthundrafemtioelva ggr så må vi göra det en gång till. Annars gör vi som statsministern och försvarsministern - idiotförklarar den som har en annan uppfattning.

Johan Westerholm sa...

Gun

Du rockar fortfarande, fikade med Maggan i morse. Själv jobbade jag igår och som egen företagare så kan jag inte styra min tid jämt. Jag tror vi ska ta ett lite vidare grepp om detta i den fortsatta debatten. För den kommer.

Se de frågor jag ställer på min blog: http://mitt-i-steget.blogspot.com/2008/09/svaret-p-frgorna.html

Mark och Birgitta har börjat ställa dom. Allt för stunden

Johan

Gun Svensson sa...

Johan: Har läst och kommenterat på din blogg. Ja, det är onekligen intressanta tider vi lever i. Spännande se hur Mark klarar debatten med Göran P. som idag känt ett behov av att förminska oss motståndare till FRA-lagstiftningen. Sånt säger alltid mer om den som har ett sådant behov.

Anonym sa...

Jag ber om ursäkt för att jag tar en fräck chans att uppmärksamma Henrik Alexandersson's (HAX) bloggpost om Telekom-paketet i EU som kan innebära avstängning från; filtrering av samt reglering av internet...

HAX har listor med emailadresser till EU-parlamentatiker från olika länder och han ber om att vi mejlar dessa om vi skulle tycka illa om utsikterna för Internet...

HAX bloggpost


Jag tänker göra en insats!
Gör en du också!