torsdag 25 september 2008

För bra för att vara sant

Hela sommaren har det varit Lapp-Gubbens tvärstopp, som präglat regeringens hantering av FRA-lagen och vad som därtill hör. Vi har mer än en gång fått veta hur okunniga och illa insatta vi varit. Därför blir det svårt att tro att det nu blivit möjligt för allianspartiernas ledare att backa och göra om tidigare beslut på ett sådant sätt att det nu blir möjligt att acceptera det hela.

Vi har fått en första redovisning i Aftonbladet 1, 2 och 3, SvD, DN 1, 2 och 3 samt Expressen, Göteborgs-Posten och Sydsvenskan. Men vis av tidigare erfarenheter gäller det att syna detta från olika håll, innan man uttalar sig. Norrtelje Tidning ringde för att höra min åsikt i saken, men jag parerade. Jag vill ha en möjlighet att stöta och blöta saken på det sätt som varit framgångsrikt hittills – i en demokratisk process helt enkelt.

Om folkpartiets kvinnor känner sig tillfreds är det bra, men innan jag jublar vill jag se det förslag som föreläggs riksdagen för beslut. Det har hänt förr att kritiker blivit dragna vid näsan av mera fingerfärdiga i politiken. Dessutom är det en svaghet att en så viktig fråga saknar förankring inom oppositionen. Ett första uttalande av Thomas Bodström vittnar om upprördhet från det hållet. Han har trots allt en erfarenhet av hur politik bör bedrivas i frågor av stor principiell vikt. Det är klart att det kan ligga partipolitiska skäl bakom hans kritik, men det återstår att se hur dessa 15 punkter ser ut, när de läggs fram till riksdagen för beslut. Av dessa kan man t ex inte utläsa om det fortfarande är så att Telia och andra operatörer måste leverera in alla trafikdata till FRA:s samverkanspunkter.

Om förändringarna är så stora, som Camilla, Birgitta och Cecilia säger, undrar jag om där finns ett klart och tydligt förslag om att riva upp den lag, som riksdagen antog den 18 juni, för att ersätta denna med en ny utformning. Alla uttalanden idag har varit för bra för att vara sant och då gäller det att förhålla sig tvivlande. Om kritikerna missar att komma med förslag under den allmänna motionstiden, har väl tåget gått för deras del?! Men, just nu vill jag inte gå så långt att jag skåpar ut Camilla och de andra, som lever i tron att de lyckats tygla detta monster. Om oppositionen tror sig veta bättre, har de en möjlighet att lägga en motion, som i ett senare skede kan samla en majoritet. För närvarande förhåller jag mig avvaktande, vilket jag tycker mig se att även MinaModerataKarameller gör. Att det inte står rätt till bevisar det faktum att Mark Klamberg, nu beslutat sig för att lämna alla sin uppdrag i Folkpartiet. Opassande tolkar vad vi andra känner inför Marks beslut. Intressant.

Andra med funderingar kring uppgörelsen är bl a Hax, Lars-Erick, Copyriot, Mitt i steget och Tankar från rooten. Om det strular till sig finns en lösning enligt Badlands Hyena, vilket vi tacksamt noterar.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Det är nog faktiskt så bra som det skrivs. FRA blir en renodlad försvarsunderättelseverksamhet som begränsas av en specialdomstol!

Systemet finns i Tyskland och har godkänt av Europadomstolen för de mänskliga rättigheterna!

Fredde och kompani fick nu en rejäl höjning av regeringsdugligheten!

Klockrent!

Jay sa...

Nej, ingen regeringsduglighet alls! Det är bara att se på hur alla blir lurade. Specialdomstol my ass, säger jag. Fredde och kompani är fruktansvärda hästhandlare.

Svikare. Hela bunten. Tyvärr. Det gör mig så upprörd och så arg.

Anonym sa...

Det nya förslaget tillgodoser i princip alla realistiska invändningar. Huruvida detta är en seger är svårt att säga. Exempelvis måste man nu utreda hur SÄPO, RPS, FOI m.fl. ska få tillgång till för dem vital information - när de inte längre får beställa hos FRA.

Det grundläggande problemet avseende domstolen borde ha varit att det enligt svensk rätt inte går att överpröva regeringen - det kan enbart riksdagen göra. Det har man nu lite smidigt löst genom att låta FRA pröva alla sökningar, som då till del kan vara beställda av regeringen.

Att FRA enbart ska ägna sig åt militär signalspaning ses av många som en framgång, men det innebär också att många andra hot mot rikets säkerhet kan komma att missas.

För det är trots allt det som allting kokar ner till: Rikets säkerhet och demokratins överlevnad. Den som tror något annat har nog svårt att tro på någon.

Anonym sa...

anonym:

FRA-lagen har inget med rikets säkerhet att göra, utan att FRA som myndighet vill överleva.

Vid det här laget, är det mer än klarlagt.
Att lagen och tekniken, inte är något annat än rent "bull shit".

Regeringsdugligheten har inte höjts, utan minskar i rask takt, ned mot icke befintlig.

Anonym sa...

"Den som lyfter sin hand mot staten, går en säker död till mötes!"

Markus "LAKE" Berglund sa...

Reidar skrev en riktigt bra ledare i Norrtelje Tidning idag angående gårdagens överrenskommelse. Jag antar att du redan läst den?

Regeringen tar en stor risk

Han är försiktigt positiv, precis som jag är.

Det mest oroväckande i det hela är att Tolgfors fortfarande kommer at vara insyltad. Och han har ju, som Magnus Betnér så vackert uttryckte det, varit ett "Lögnaktikt kukhuvud" genom hela FRA-processen. Vad säger att han skulle sluta med det nu?

Thomas Hallgren sa...

Det finns många positiva saker i det här tillägget. Men så länge 6 kap, 19a § om kopiering till tvångsavlyssningspunkterna ("samverkan" är nyspråk) finns kvar så handlar det fortfarande om detaljer. De två riktigt tunga faktorerna är:

1. All kommunikation som passerar landets gränser kopieras till en statlig myndighet som i hemlighet analyserar materialet.

2. Sagda myndighet kontrolleras, bakom lyckta dörrar, av andra statliga myndigheter utan insyn från medborgarna eftersom FRA naturligtvis inte lyder under offentlighetsprincipen.

Min förhoppning är att 6 kap, 19a § bedöms som omöjlig att kombinera med de nya tilläggen och att hela idén om tvångsavlyssningspunkterna skrotas.

Så länge den paragrafen finns kvar så spelar det ingen roll vilka tillägg som skrivs. En demokrati fungerar bara så länge vi har möjlighet att granska maktapparaten. I det här fallet saknas den möjligheten helt.

Nedslag sa...

Trevlig helg kommenterade lite på ditt förra inlägg ang bloggsvar hos mig..

Nej jag hade verkligen inte känt mig liten och betydelselös om jag varit i Stockholm.

Ja jag håller med dig det är jätteskönt att bloggosfären finns.

Har avhållit mig från FRA en hel vecka och nu kommer de verkligt intressanta piruetterna. Lapp gubben du får till det du :D

Jag bloggpromenerar idag för att för att läsa kommentararerna ang det nya förslaget och det finns bitar som jag kan tycka är bra rent ytligt. Men jag liksom många andra är oroliga inför skrivningarna.

Skickar med margareths video här också http://www.youtube.com/watch?v=KXwMjhtnrvc

Tindra-Annette/tindra66

Gun Svensson sa...

Alla: Inte förrän vi kan läsa vad som står i propositionen, kan vi vara säkra på vad kritiken och kritikerna har lyckats med. Förhåller mig avvaktande så här långt. Har inte lyckats få klarhet i om det fortfarande är så att alla trafikdata ska anslutas till FRA:s filter medan en domstol ska besluta i vilken omfattning sökrobotarna ska arbeta. Hittills har jag varit så frusterad över att vi hunsats och att dövörat vänts mot oss, att jag nu inte riktigt kan tro att det är så bra som det sägs. Paradoxalt, men det visar hur maktens förhållningssätt påverkar oss. Under tiden vi väntar på det finstilta är det en god idé att vi besöker You Tube och lyssnar på allt skoj som där finns med bäring på FRA.
Tack för bataljen och en riktigt trevlig helg till alla FRA-kramare och FRA-motståndare.