torsdag 4 september 2008

Inspektion hos FRA - Begravning med krans?

Läste via In your face en annan blogg, som visste att berätta att Datainspektionen idag påbörjar sin tillsyn hos FRA. Kommentaren om hur man i de högre environgerna gör när man får in ärenden, som man måste hantera (göra sig av med) men inte kan avslå direkt – gav mig dagens första asgarv. Begravning med krans!!! Länkar till dem och tackar för nöjet.

Gör en runda bland mina favoritbloggar. In your face var elev vid Lommarskolan, där jag en gång arbetade. Jag minns Kristian som en grabb med konstnärlig ådra. I politiken tycker jag nog att han har ett och annat att lära, men det kommer väl. Andra favoriter bland bloggarna, har jag upptäckt under hand sedan i november 2006, då jag började. Då fick jag också den första kommentaren från min son Michael: Toppen morsan :-), du rockar än. Dagen därpå tog jag tag i den första tråden om Mänskliga rättigheter, då jag berättade om att regeringen beslutat om att det ska upprättas en nationell plan för mänskliga rättigheter och i då kom jag in på den kommunala självstyrelsen eftersom tillämpningen ska fungera där vi bor.

Sedan dess har jag intresserat mig för demokrati och mänskliga rättigheter utan snubbla över alla dessa lagar om övervakning. Jag har visserligen läst Pär Ströms artiklar av och till, men de har för mig mest framstått som science fiction eller (jag hoppas Pär ursäktar min uppriktighet) överdrifter genererade av en känslig själ. Nu vet jag bättre. Efter den 9 juni, när jag började nysta i FRA-tråden och fram till artikeln i dagens NT, har jag lärt mig så oändligt mycket mera.

Med all denna elektroniska övervakning från enskilda poltikers förslag om elektronisk fotboja på skolkande elever, där jag åller med En liten tant, det finns många användningsområden, som ännu är outforskade. Till nu senast detta med fingeravtryck i våra pass. Med ändamålsglidning inom ramen för de luddiga lagarna kommer våra poliser snart att vistas mera vid datorer än ute på stan, där vi medborgare gärna ser dem patrullerande. Heder åt alla de närpoliser, som förstår att man måste vistas bland barn och ungdomar om man ska göra nytta. Det är inte alla vuxna som kan konsten att lära andras ungar att visa hänsyn. Det är med respekt som med kärlek, bara genom att ge kan man få. Och det är den, som har hand om förståndet, som måste börja.

Efter detta allvar bjuder jag på ett besök hos Gubben vid Rämen. Han har som vanligt en rolig kommentar till dagsaktuella händelser i konungariket Sverige. Hans innovation Kansli-daschet får allt fler funktioner. Andra, som också håller koll är Mark Klamberg, som idag bett Datainspektionen titta på det som forskarna tagit upp i sin artikel i DN, Tindra66, som fått en intressant kommentar från en man som sysslar med samarbetsdynamik; Politruck, som undrar ”Vem hade inte förstått”; Svensk Myndighetskontroll, som kommenterar AB:s nya lilla mätning; Jens O., som undrar vad som hänt med SVT24:s inspelning av centergruppernas hearing; Mårtensson, centerpartist, som vill ha ett nytt centerupprop(r) efter ett initiativ inom Folkpartiet; Ögonblick i norr, som ger den förlorade makten ett ansikte; Garuda, som i likhet med jag själv känt för en mera personlig presentation av skälen till engagemanget; samt Lars-Erick, som kommenterar debattinlägget i DN. Keep on!

20 kommentarer:

Anonym sa...

Har hört från Olof Bjarnason som har varit i kontakt med svt24, att det skall sändas
"Måndag 8/9 kl 12.30-14.30 visar SVT24 programmet i repris".
Nedklipt från 4 till 2 timmar altså. En minst sagt bantad variant.
Han har för övrigt en bra variant, på ett sociogram.

Gun Svensson sa...

Tack Jens för den informationen. Det ska bli intressant att se vad som får vara kvar i den klippta versionen ;-)
Sociogram är egentligen ingenting konstigt - det är en vanlig metod i många andra sammanhang, men då är den person det gäller själv med och bygger upp det hela för att själv se hur ens situation ser ut. Felet här är att man med hjälp av en sökrobot gör det bakom ryggen på den det vederbör och att det utan dialog med den det rör kan bli helt fel.

Lars-Erick Forsgren sa...

hej, minns inte, var det du eller Mary/moderatakarameller/ som skulle på Amnesty om deras yttrande över FRA-lagen?

Fått ngt svar?

Gun Svensson sa...

Det var inte jag - om jag inte minns fel var det Rhodin som hade gjort ett material i sin blogg
http://rhodin.blogg.se/2008/august/riksdagsledamoterna-ar-foraktet-befogat.html

Anonym sa...

Farmorgun:
Du kan följa den diskussionen hos Erik Hultin.
Det synes vara mycket svårt, till att få tillgång till FRA-hearingen.
svt24 hänvisar konsekvent, till FORUM-debatten senare på kvällen.

Den förvånade pappan sa...

Jag satt och funderade på det där med sociogram och kom på att det är ännu enklare att förstå "handslag".

Fem handslag bort från mig finns (fanns) Saddam Hussein, det tycker jag är skrämmande... Alltså mellan min lilla tjej och Saddam finns alltså bara fem personer... (Jag kände att jag var tvungen att dela med mig av det hela även här och inte bara "hemma") Tanken måste spridas!

Otäcka politiker!

Gun Svensson sa...

D f pappan: Nu, kunde jag inte hänga med? Det där måste du förklara för en som har svårt att fatta;-)

Anonym sa...

förklaring för den förvånade pappan.

Pappan har bara 3-4 handslag mellan sig och George W Bush, om det är via en kusin boende i USA som känner nån som känner nån i USA's administration och därigenom GWB vet jag inte, men jag har något liknande.

Därifrån är det bara 1 steg till Saddam Hussein.
Alltså har den förvånade pappans dotter bara 3-4 personer mellan sig och de 25 senaste årens största brottslingar (sett till mänskliga rättigheter)


Har jag förstått rätt pappan?

Gun Svensson sa...

Niklas: Tänkte inte på de´, men det låter rimligt. När det gäller sociogram, så är det ju något som många yrkesgrupper som använder dessa i sina jobb, men då i syfte att kartlägga vilka resurser som finns till stöd för en individ och då är individen oftast själv med och upprättar sociogrammet, eftersom det ligger ett värde i själva processen. FRA:s dito görs bakom ryggen på människor och utan dialog kan det bli allvarliga fel, som detta med hur många handslag man befinner sig från en och annan skurk.

Lars-Erick Forsgren sa...

Nej Farmor, Rhodin kan det inte ha varit som jag pratat med om detta.

Kul dock att se att S Danielsson (c) uttryckt viss förvåning att den lag han så kämpar för kan funka som vi säger.
Hoppas bara att han menar vad han säger, att det inte bara är rundsnack

Nedslag sa...

Hej

Tack för länkningen och ska försöka kolla. Visst Är Total Information Awareness som en dålig science fiction men tyvärr den bistra verkligheten.

Jag hoppas du och dina läsare får en riktigt trevlig helg och nosar jag reda på något intressant så tittar jag in med länk etc.

Jag lägger upp dig på min blogroll också om det är ok annars så säger du till hos mig.

Vi fortsätter kämpa inför den 16.

MVH
Tindra-Annette i sunne

Den förvånade pappan sa...

Japp Niklas, det är precis så jag menar! Jag tycker att det hela känns olustigt...

Jag skrev lite mer utförligt på min blogg, tänkte att det blev för mycket text här, men det blev tydligen otydligt istället...

Gun Svensson sa...

Lars-Erick: Jag har försökt att hitta om Amnesty själva lagt ut materialet men kunde inte hitta något. Det finns naturligtvis i remissvaren men då måste man väl söka på regeringens hemsida. Kanske att Mark vet som har lusläst det mesta? Trevlig helg!

Jens O m fl:Jag har nu fått svar sedan Mattias Forsgren ringt upp mig: Förklaringen är följande: 24 Direkt har inga budgetmedel för att kunna lägga ut några av sina program på nätet i anslutning till att de sänts. De lägger ut veckans tablå varje fredag och har en veckas framförhållning. Programmet finns inte med i nästa veckas tablå, men ligger i pipen, varför jag vädjade om att det skulle tas med snarast. På min fråga om mediepolitik eller partipolitik svarade han ABSOLUT INTE och jag väljer att tro på förklaringen med pengarna, eftersom inga andra 24 Direkt-programmen läggs ut på nätet!

Tindra66: Vi håller kontakt. Önskar dig en trevlig helg också.

Den förvånade pappan: Förstår din poäng och lägger det i baknacken, förr eller senare kommer det till användning. Ha en bra helg!

Anonym sa...

Alltid kul att se vad SVT24 motiverar sitt "locket på" med...

Det finns visst delar ute på:

http://thepiratebay.org
som nummer: 4377681

...så demokrati och delaktighet är någonting som vi uppenbarligen får ta itu med själva...

Sådant kan inte "överlåtas" på politiker och journalister...

...Tack Gode Gud för bloggarna och The Pirate Bay...

Gun Svensson sa...

Hans J: Bra med många olika kanaler. Ha en bra helg!

Anonym sa...

Ja vad som kan hittas på, om man tror att bara syftet är bra. Så går allt vägen.
Med det *icke svar*, jag fick från Mattias Forsgren. Väljer jag att avakta, för att se vad som inträffar.
Det viktiga är att hålla trycket uppe, så de är medvetna om att de har ögonen på sig.
Något annat fungerar inte, vilket jag vet av ren erfarenhet.
På den positiva sidan, är tydligen den att bloggcensurlagen inte går igenom.
Det har även det politiska trycket, mot FRA-lagen. När nu fler sluter upp på nej sidan, kan jag se av en postning hos Mark K.

Den förvånade pappan sa...

Har du läst detta? Vartär världen på väg???

http://www.idg.se/2.1085/1.177783

Anonym sa...

Telecompacken, dataretentionslagen, bloggcensurlagen och ACTA. Det är en konstant ström, av konstiga lagar och direktiv.

Uppfinningsrikedomen tycks stor hos beslutsfattarna, när det kommer till viljan till att kväsa, kontrollera och tysta ned den allmänna oppinionen.
För att konsolidera makten, till ett fåtal.

Johan Westerholm sa...

http://www.expressen.se/ledare/isobelhadleykamptz/1.1290592/isobel-hadley-kamptz-vi-maste-prata-om-sociogrammen

mvh

Johan

Gun Svensson sa...

Jens O. och D f pappan: Jag har noterat artikeln i idg - det får väl bli nästa tråd.

Johan W: Tack för tipset!