söndag 14 september 2008

Fixar vi det?



Fick nyss en kommentar från Lake, som inspirerade mig. Eftersom jag är på väg att förlora alla mina illusioner när det gäller möjligheten att påverka politiker, valde jag naturligtvis inslaget med Byggaren Bob. Det är det uppväxande släktet, som landet måste sätta sin lit till om Sverige ska komma bort från att politikerna har blivit ett nytt frälse. Var häromdagen på ett framtidsfokus där Framtidens politiker var temat. Jag har ännu inte bearbetat mina intryck till fullo, men tycker att journalisten Anders R Olsson i sin artikel i Sydsvenskan gör en riktig iakttagelse, när han till sist konstaterar att det handlar lika mycket om framtidens medborgare. Tack Magnus för den länken. Men vilken Magnus var det? Förmodligen fel Magnus, men dagens flatgarv kan jag inte motstå. När makten inte lyssnar återstår bara gyckel. Intressant.

För bästa möjliga behållning av de program som kommer i SVT2 ikväll kl 20.00 och 21.15 kan det vara bra att ta del av vad riksdagsledamöterna hade för underlag, när de röstade den 18 juni. Det har Mark Klamberg skrivit om samt gett kommentarer till, vilket Olof puffat för. Men innan dess ska jag läsa ett intressant inlägg av Brit Stakston, JMW Kommunikation med reflektioner kring den hysteriska debatten om The Pirate Bay och Offentlighetsprincipen. Det återkommer jag till.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Men det är även upp till oss, vilka har egen erfarenhet, eller närstående vilka har upplevt andra tider och förhållanden.

Med hjälp av sådana hågkomster, går det om vi har tur, till att korrigera det. Vilket här och nu, håller på att halka åt fanders.

Johan Westerholm sa...

Gun

Jag har trots allt förtröstan. Vi kommer fixa det. Om alla bara jobbar vidare efter sin förmåga och i sina när så kommer det gå.

Johan

Anonym sa...

Såg just en snutt på rapport och tror att dokumentären 20:00, kan bli en vältare. :-)

Gun Svensson sa...

Jens och Johan: Just nu saknar jag ord för att kunna beskriva hur jag upplevde kvällens s k dokumentär och Agenda. Allra svårast att smälta var Lena Mellin och K G Bergström i Agenda. Yrkesskadade?

Johan Westerholm sa...

Ja, jag tror det. Det finns tyvärr ett "bäst-före-datum" på det mesta. När personen blir större än uppdraget som samhällsbärare eller granskare blir det ..... sådär.

Johan