onsdag 17 september 2008

Vi ser och hör olika


Då jag av förklarliga skäl inte haft tid att besöka mina favoriter, börjar jag med att hälsa på hos MinaModerataKarameller, som ser det jag ser – FRA handlar om att vinna ett slag och därmed befinner vi oss på ett slagfält. Sedan den tanken väckts hos mig – inte minst på grund av det regemente som riksdagsman Göran Pettersson bedriver lokalt inom politiken i vår kommun, vilket jag skrev om igår – har jag funderat över hur stridsledningen kan vara sammansatt. GD Ingvar Åkesson med sina styrkor i det fördolda och försvarsminister Tolgfors m fl i en stridsledningscentral där bl a GD för Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), Helena Lindberg ingår, vilket förklarar hennes deltagande i FRA Forum. Intressant.

Mary skriver också om att hennes partikollega Göran Pettersson uttalat sig och liknar demonstrationen igår vid en tummetott, och då förstår jag att det var hans rapportör, som satt nära mig på en bänk på avstånd från folksamlingen på Sergels torg och talade i mobiltelefonen. Hörde hur han reducerade folkmängden till knappt 300 och förstod att det fanns en point i att det skulle vara c:a 10 procent av Anna Briheds förhoppning om 3000. Men hur som helst stod det klart att han ville tona ner betydelsen av demonstrationen. Jag själv som försökt få med mig folk från Norrtälje, fick nöja mig med att mina vänner och bekanta satte skola, jobb och andra plikter framför att åka in till denna demonstration, men de som hemmavid tycker att fråga är mycket viktig hade jag med mig i tanken – uppemot ett 20-tal personer. Om alla andra, som han såg, hade detsamma var det alltså minst 6.000 människor representerade. Men jag vet att det måste vara åtskilligt flera eftersom nätverket Svart måndag, som arrangerade, har åtskilligt flera aktiva motståndare i sitt nätverk. Det är fortfarande svårt för många människor att ta in att regeringen vill slussa in all datatrafik i kabel till FRA:s filter. Många tror att jag fått det hela om bakfoten, samtidigt som de inte kan erinra sig att jag uttalar mig utan att ha rätt torrt på fötterna. - Det kan inte vara möjligt! Inte i Sverige!!! Ja, så tänkte jag också den 9 juni, när jag började gräva efter mera kunskap och idag vet jag – Det är möjligt i ett Sverige där folket tycks tro att vi är skyddsympade mot ett förfall av vårt demokratiska styrelseskick och respekten för mänskliga rättigheter. Så var det i Tyskland också när Hitler kom till makten. Men om fler gör som kvinnorna i Folkpartiet – biter huvudet av skammen och erkänner att de inte orkade med det tryck som de utsattes för, då kan demokratin i landets högsta ledning, riksdagen, tillfriskna.

Hur som helst var det en fantastisk dag, som fick god publicitet i bl a AB, Expressen, Göteborgs-Posten, SVT Rapport och Kulturnyheterna samt Hela Gotland, där Conny börjat på en tråd för diskussion om FRA. Sanna Rayman SvD skriver insiktsfullt under rubriken ”Den som har rätt har det största tålamodet”. Instämmer tillfullo. Politikerbloggen tog fasta på det tydliga beskedet från de sex riksdagskvinnorna i Folkpartiet, som nu bestämt sig – riv upp, gör om, gör rätt!

Andra som bloggar om demonstrationen är Mark Klamberg, Opassande, Jens O, Magnus Andersson, Lakes Lakonismer, ChristerMagister, Enligt min humla, Projekt på riktigt, Anna Troberg, scaber_nestor, Christian Engström, Erik Laakso I På Uppstuds och många många fler. Avslutar med ett besök hos Gubben vid Rämen med senaste nytt från kansli-daschet.

8 kommentarer:

johan wouters sa...

En bloggare till som skrev om demonstrationen är Morfarjohan.
Du är omnämnt i den Farmorgun.

hälsningar
Johan
http://morfarjohansblogg.blogspot.com

Nedslag sa...

Vad annars skulle det bli av det här när vi har en tummetott i stridsledningscentralen och en blågul Arapapegoja som heter Sten en pippi som är sufflerad av GD Ingvar Åkesson. En falukorvsstruts som är vår befälhavare.

Samtidigt så tycker jag att det är lite väl kletigt och ill av socialdemokratin att slå sig för bröstet och ta stilpoäng. Nu när de faktiskt haft chansen i många år att hjälpa till. Leni Björklund bär även hon ett ansvar för det här. Jag tycker inte om den tendensen heller och jag instämmer i emmas kritik ang politikernas inlismande inställning och iver att samla populärpoäng i Burma frågan då jag och Margareth osju deltog ganska så effektivt i den bloggbävningen och aktivismen också i synnerhet i aftonbladets bloggsosfär.

Vi ska alla vara självkritiska som Karl Palmås skrev och jag har skrivit om skallgång. Såg att Anna Troberg samt Emma var inne på samma spår.

Och jag känner stolthet över att vi alla kan mötas över våra politiska gränser och samlas. Och försöka enas i en viktig fråga. Samtidigt så hoppas jag att vi kunde engagera oss i andra sakfrågor där människor kanske inte har förmåga att komma till tals och eftersom vi behärskar mediet kanske vi kunde bidra i småfrågor som kanske inte är lika viktiga som FRA och offentlighetsprincipen 2.0

Nåväl jag ömnskar er alla en trevlig helg och jag har kommenterat ganska vasst hos "tummetotten" och jag hoppas att han kommer till insikt då han och Mark debatterar.

Nedslag sa...

Nedslag är alias för Tindra-Annette Broström/tindra66

Anonym sa...

Vi ser och hör, men vår statsminister, han hör ingenting..:(
Surfar runt och fångar upp lite röster här och där till mina FRA illustrationer..:)

Ha det
Margareth

Lars-Erick Forsgren sa...

Farmor m fl, har ni läst Fokus idag.
http://www.fokus.se/2008/09/spelet-om-fra/

Som en thriller, men verklig.
Om det snuskiga maktspelet som ledde till FRA-lagen.

Gun Svensson sa...

Morfarjohan: Tack för mejl, har sänt bilderna som jag tog på Sergels torg.

Tindra-Annette: Han med tummetotten behöver hållas i hampan ;-)

Margareth: Väl bekomme!

Lars-Erick: Tack! Jag har nu läst och bloggat om det.

Anonym sa...

Hej Farmor gun,
kul att träffa dig vid Norrmalmstorg dagen för FRA-demonstrationerna. Lovar följa din blogg. Heja.

Gun Svensson sa...

Hej Maria!
Ja, det var en trevlig dag och roligt att träffa människor, som jag läst av och till på nätet. Det grupparbete, som vi alla är och varit delaktiga i, visar att vi alla kan bidra med något, men förstår också att Amanda och gänget i Svart Måndag fick dra ett tungt lass. Jag är gammal nog att veta att detta, som kallas "folkrörelse", alltid bestått av en starkt engagerad inre kärna, som av och till kunde få med sig en folkmassa. Det är det inte gjort i en handvändning att flytta ut aktivister från nätet ut på gator och torg, även om tekniken underlättar kommunikationen. Men, jag tror att lusten att kämpa för en mer levande demokrati tagit fart inom flera politiska partier. Grundlagsutredningens förslag blir nästa stora uppgift att hugga tänderna i.