torsdag 11 september 2008

Nine Eleven – den elfte september, del 2.

Inledde del 1 med att referera till händelser, som media, bl a DN och SvD fylls av en dag, som denna, och den rädsla för allt ont, som gör att vi lite till mans går i spinn. Har nyss blivit påmind av en läsare av del 1 om militärkuppen mot Salvador Allende, Chile, som ägde rum den 11 september 1973, vilket Sydsvenskan har en artikel om. Men, jag vill fortsätta spinna på den tidigare tråden, på grund av det spinn som pågår kring The Pirate Bay och bilderna i Arboga-målet. Inte minst mot bakgrund att en del Ja-sägare till FRA-lagen har den dåliga smaken att skära sina pipor i den vassen. Intressant.

Trodde väl inte att jag skulle behöva inrangera Björn Elmbrant, Dagens Arena, i den grupp av journalister, som står främmande inför oss i den s k bloggosfären. Därför här ett försök att beskriva oss: Vi är ett enda stort virrvarr av människor, som bl a använder nätet för ”prat” rakt ut i cyberrymden och från tid till annan ett meningsutbyte i vissa specifika frågor, t ex FRA. Vi bloggare har likheter, men skiljer oss också åt på många olika sätt – i ålder, intressen, tekniskt och annat kunnande, politiska åsikter samt hyfs och fason, precis som i det verkliga livet (IRL). Det någon annan kan bidra med, behöver man inte själv orda om, därför en länk till Rhodin, som reflekterar kring Offentlighetsprincipen. Själv vill jag uppehålla mig vid Björn Elmbrants artikel där han framför allt skjuter på budbäraren The Pirate Bay (TPB). Varför? Har han en gås oplockad med ett gäng ohyfsade pirater, som gör anspråk på att de gör en insats för demokratin? Tycker han att granskningen av makten är så viktig att den bara kan skötas av utbildade journalister? Är han okunnig om hur TPB fungerar? Dessa funderingar är den ena sidan av saken. För jag vill inte tro att han går ärenden åt Ingvar Åkesson och hans FRA.

Den andra sidan handlar om Piratpartiet, ordförande Rick Falkvinge och dess medlemmar, d v s användarna av den teknik som TPB erbjuder. Jag har uppfattat det som att TPB är en teknisk plattform, där användare kan sätta upp ett anslag om filer, som han eller hon har i sin egen dator och kan dela med sig av till andra. TPB kan inte ta bort filer, som de inte har! Många av detta partis medlemmar är tekniskt kunniga, men saknar ofta det tålamod, som krävs, för att lära oss okunniga hur denna teknik fungerar. Deras ordbok är inte heller av denna världen, vilket gör mig bedrövad, då jag ser hur de därmed förlorar möjligheten att verka för sin sak – frihet för alla tankar att få flöda fritt på internet. Men om okvädningsord skall höra till åsiktsfriheten, vill jag med Gunnar Ekelöfs ord säga – Utan stränder, inget hav! Där håller jag med Björn Elmbrant – friheten har sina gränser, men det är inte givet att det är Elmbrants gränser.

Bloggare länkar och hänvisar ofta till andra människors tankar och uttryck, för att kunna föra ett samtal vidare. På samma sätt vill unga människor med TPB:s teknik dela filer med varandra för att kunna chatta om musik, film o s v. Journalister måste inse att de lever i symbios med oss och alla andra på nätet annars skulle de befinna sig i sitt eget hörn och där orera för sig själv. När det sedan finns dom, som vill hindra detta fria flöde genom att åberopa upphovsrätt till en del av innehållet i de illustrationer, som vi använder för detta tankeutbyte, leder det till en rejäl kulturell krock. Den krocken förvärras sedan genom nästa krock – piraternas språkbruk i förhållande till vårt. Mer än en gång har jag frågat mig: - Hur tänker dessa unga människor? Tror dom sig verkligen vinna något på att vara oförskämd mot politiker och andra, som inte delar deras åsikter? Finns det en intern tävlig, där mest oförskämd vinner? Varför uppträder de, som hangarhundar, när någon ifrågasätter den teknik, som de använder? Kan det vara så svårt med FAQ for Dummies?

Apropå hangarhundar finns det annat än TPB att undra över på nätet – detta fann jag när jag sökte en länk för att förklara detta ord. Det är ett annat exempel på åsiktsfriheten, som det kan vara bra att känna till, för att få ett perspektiv till både det ena och andra. Och apropå pirater, så träffade jag en av dem på seminariet igår och han var, vad jag kunde se, en städad ung man, här på bild i UNT för några månader sedan. Därefter en runda bland några av mina favoriter; MinaModerataKarameller, Gubben vid Rämen och sist men inte minst Badlands Hyena.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Pirate Bay fungerar ungefär som ett annonsplank (mycket grovt förenklat!!!)

Du sätter upp en annons om att du har en fil hemma hos dig! Sedan kan den som vill komma hem till dig och ta en kopia! Därefter kan den som gjort en kopia ansluta sig till listan på anslagstavlan så att en tredje person kan välja att gå hem till person1 eller person 2 eller att hämta halva filen hos 1 och andra halvan hos 2.

Ungefär så...

Den som äger anslagstavlan kan rycka ned listan. Det kommer säkerligen upp en ny lista på någon annan av hundratals andra sådana inom någon timme. De som redan har listan kan också gå direkt till hemmen utan att först kolla listan.

Pirate Bay har alltså inga filer överhuvudtaget! De kan inte ta bort filer som de inte har!

Det är många som inte ser denna skillnad!

Gun Svensson sa...

Hans J: Lysande Sickan! Nu har du förklarat så att t o m en farmor kan förstå - och jag har genast ändrat texten i del 2 av min bloggpost, som jag la ut för en stund sedan och som jag nu ska skicka till Björn Elmbrant och be om en kommentar. Gärna på min blogg ;-)

Lars-Erick Forsgren sa...

Läste Björns text i Dagens Arena. Jag häpnar att en så kunnig journalist kan skriva en sådan smörja. Visserligen har jag inte alltid samma åsikter som han, men han brukar ju vara intressant och påläst. Men detta! Oj, oj!

Så får han också ordentligt på tafsen i de många kommentarerna under sin text. Bl a en ordentlig upplysning om den lagtext som kunde gjort det möjligt för tingsrätten att sekretessbelägga bilderna. Om den sett det befogat.
Är det någon som ska klandras är det, som jag tidigare gissat, tingsrätten!
Lagrummet finns.

Riv upp FRA-lagen. Avskaffa FRA.
Gå igenom all lagstiftning som rör integritet och stärk den.
Var alert!

Anonym sa...

Den 11 September-2008 i Sverige

Jag – en misstänkt terrorist
Nabila Abdul Fattah -Frilansskribent
http://metro.se/se/article/2008/09/10/17/2635-57/index.xml

Varifrån kommer egentligen hotet mot vanliga medborgare?

Det börjar att bli hög tid att ifrågasätta lekstugan som pågår innan man ger dom förvuxna 5-åringarna nya leksaker!

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Gun Svensson sa...

Kraxpelax: Hade svårt att förstå sambandet mellan den länk du lagt upp och ämnet i min blogg.

Anonym sa...

Det verkar som att många bloggare endast utgått från gammelmedias beskrivning av skeendet.

Läs gärna Peter Sundes inlägg, skrivet i frustration efter hans SVT Debatt-deltagande. Det är långt, men läsvärt:

http://blog.brokep.com/2008/09/12/sverige-vax-upp/

Jag fick iaf nya insikter i vad som egentligen hänt den senaste veckan.

Gun Svensson sa...

Anders: Välkommen i gänget;-) Jag fick ett tips av en läsare och kunde ta med Peter Sunde i bloggposten "Bloggaren - medievärldens gossen Ruda", som kom till sedan jag börjat orera om Björn Elmbrants ledare i Dagens Arena den 11 september.