onsdag 22 oktober 2008

Visioner om politisk nätaktivitet.

Igår kunde vi läsa i SvD:s Brännpunkt att alliansens partisekreterare tror att alliansen kan ha nytta av nätet för dialogen med medborgarna. Med tanke på hur segt det är för oss i nätverket Riksdagssvar att få en respons på våra fem frågor, kändes det som att jag befann mig på helt annan planet. Idag visar det sig att jag inte var ensam om den tanken. I SvD:s papperstidning läser jag Dagens bloggkommentarer och där finner jag bloggarna Valfritt och MinaModerataKarameller, som båda göra intressanta reflektioner kring detta utspel. Läser även Ledarloggen i UNT, som analyserar och kommenterar.
Efter att ha gjort ett dagsverke, inför fortsättningen av våra aktiviteter i nätverket, går jag en runda och finner då att Mark Klamberg, Per Ankersjö, Hasse Boström, Dexion och Hanna Wagenius varit med vid mötet med alliansens partisekreterare och ger sin syn på detta. Jens O värjer sig och Mitt i steget liknar det vid ett skott i foten. Mårtensson, som tidigare skrivit inspirerande om Political Open Source Management, undrar om partierna är beredda att ta konsekvenserna av en bloggstrategi. Scaber-Nestor noterar att återväxten i bloggosfären är god och Erik Laakso I På Uppstuds analyserar och tror sig veta på vilket sätt strategin i alliansen skiljer sig från det, som han förväntar sig av socialdemokraterna. Intressant.
Här talas om kanaler, men det viktiga är trots allt innehållet i de paket som politikerna ska sälja in med hjälp av dessa kanaler. FRA-lagen och därmed sammanhängande lagar här hemma och inom EU stämmer till eftertanke. Något som JRL lyckats klä i ord.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för tipset om papperstidningen Farmurgun. Jag får lov att leta reda på en tidning!

Gun Svensson sa...

Väl bekomme! Bra skrivet - själv behövde jag hämta mig eftersom glappet mellan bristen på svar till Riksdagssvar och partisekreterarnas visioner var djup som en ravin.

Lars-Erick Forsgren sa...

Våra fina interaktiva riksdagsledamöter....
vilken fin början på detta!

Och FRA-lagens behandling, oj så väl de uppfattar oss.

(Bitter ironi.)