måndag 15 september 2008

Björn Elmbrant ställer retoriska frågor

Fyra dagar efter det famösa påhoppet på oss i bloggosfären ger nu Björn Elmbrant oss en chans till dialog och då med ett helt batteri av frågor i dagens Dagens Arena. Frågorna är retoriska och delvis uppbyggda på argumentationsfel. Dialog på hans villkor således. Inviten illustreras av en piratflagga. Alla som finns i bloggosfären är inte pirater, men det goda med den förhatliga FRA-lagen är att jag och andra har fått möjlighet att skaffa oss en egen bild av dessa pirater. Jag har lärt mig att uppskatta dem, även om jag ännu inte inte riktigt förstått deras vurm för fildelning. Men, det får inte hindra mig att se människan bakom dessa åsikter. Bloggosfärens rykte som maktfaktor är betydligt överdriven. Det visar det inträffade. När journalister som Björn Elmbrant och Janne Josefsson bestämt sig för att deras tolkning av det inträffade är den enda rätta, då väger våra åsikter i saken lätt som en fjäder.

Det visar också regeringens inpiskning av FRA-lagen, där etablerade journalister i de traditionella medierna struntat i att göra sak av det faktum att en relativt liten klick inom regeringen tagit över lagstiftningsmakten. Vi tar ansvar; men när journalister, okunniga i hur tekniken fungerar, tycker att vi trampar in på deras revir, då slår det slint i huvudet på dem och de glömmer att granska den som granskas bör. Ännu så länge har traditionella media makt över dagordningen. Det visar både FRA-saken och tumultet kring Tingsrättens fadäs i Arboga-målet. Nätet har en etikett, netikett, som de flesta följer. Civilkurage det är att stå upp för den som blir illa behandlad; som En liten tant gjorde när drevet gick mot Peter Sunde i Janne Josefssons Debatt. Det hjälper inte att Janne Josefsson bett om ursäkt – skadan är redan skedd och lögnerna spridd i en betydligt vidare krets än i bloggosfären. Där den tyvärr också fått fäste bland alla tusentals bloggare, som är ointresserade av pressetik , medie- och samhällskunskap. Det verkar som att Björn Elmbrant skulle vara nöjd om vi alla vore det.

Avslutar med att hänvisa till andra som skrivit betydligt mer balanserat om denna sak än Björn Elmbrant. De är Martin Jönsson, SvD, Anders Mildner, Sydsvenskan, Brit Stakston, JMW Kommunikation. Som efterrätt bjuder jag på Jinge, som ser var skon klämmer.

6 kommentarer:

Lars-Erick Forsgren sa...

Björn med nappen. Jag läste just igenom Björn Elmbrants nya bottennapp. Nu är den mannen verkligen nere på lägsta respektnivå. Han har fortfarande inte begripit ett jota av internetvärlden. Inte annat än att han känner sig hotad i sin position av oemotsagd tyckare.

Han har verkligen en ful debattmetod. Svarar inte på alla frågor utan kommer med nya svepande beskyllningar, som visar hur lite han vet. Pinsamt.

Jag, som är i samma ålder som Björn E, skäms att få läsa sådant puerilt dravvel av en "mogen" människa. Ja, jag orkar inte gå i mera polemik mot honom. Och det behövs inte, det har andra gjort så förtjänstfull.

Att så till den milda grad blanda ihop begrett och företeelser. Tja, snällt sagt, det avslöjar ingen mera utpräglad analysförmåga.

Och Farmor, din hänvisning till Wikipedia sitter fint. Den borde också Björn E läsa. Men felet är väl att då måste han gå ut på internet och leta sig fram.

En liten grej bara. I och med FRA-lagen så söker staten inskränka medborgarnas integritet genom lagen. I Arbogafallet så finns en lag som ska skydda individens integritet, men genom en myndighets (tingsrättens) "slarv" (?) så har den integriteten skadats.

Enda likheten är att det handlar om integritet. En hotad av en lag, en skyddad av en lag som ej tillämpats. Och skadan i Arbogafallet har förvärrats av hur gammelmedia, inkl personer som Björn E, blåst upp att en offentlig handling kommit ut....

Gun Svensson sa...

Bra Lars-Erick, då är vi minst två som ser hur det står till. Journalister fokuserar på oss istället för statsmakten. Det har tagit mig mer än halva dagen att bearbeta det som vi blev utsatta för som tittare i går kväll. Ska strax publicera vad jag knåpat ihop.

Lars-Erick Forsgren sa...

Hej Farmor, du har väl redan läst min kommentar till gårdagskvällens teve. Mm.
http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2008/09/fra-kring-2-svt-program-bild.html

Gun Svensson sa...

Har nu läst och lämnat en kommentar. Jag är rätt bedrövad idag och har fullt sjå att hantera mina känslor: Livet är en tragedi för den som känner och en komedi för den som tänker, är ord som brukar hjälpa mig i många olika sammanhang, men idag kan jag hålla mig för skratt.

Anonym sa...

Framförde faktiskt lite credd till dig (i Arena-debaclet) eftersom du helt enkelt förtjänar det!
-
En applåd till farmor Gun

Som där verkligen träffar huvudet på spiken! Kanske ett av de mest vettiga inlägg jag läst i den här debatten hittills. Insiktsfullt, just den öppenhet och typ av skribenter som behövs. Byt plats med Björn Elmbrant omedelbart. De behöver nämligen vädras ut ordentligt bland fördumningen och allt damm på redaktionerna. De är de enda som tycks växa i dessa (bedövande och fortfarande helt) konforma miljöer.
-
Ha de bra - och fortsätt skriva!

Gun Svensson sa...

Tack mc! Jag aspirerar inte på ett byte. Björn Elmbrant är enligt min mening en bra journalist, som dock varit mer fokuserad på att nita företrädare för en teknik istället för att ta sig en funderare på vad denna teknik ställer för krav på dem som har att hantera material, som i och med att det blir offentligt kommer att spridas till människor, som rör sig på hela skalan från juridikstuderande till sensationslystna hyenor eller snäppet värre - nekrofiler. Då gäller det att stå upp för Sekretesslagen 7 kapitlet 22 § - ingen behöver den sortens bilder för att granska makten.
Du behövs du också!