tisdag 10 juni 2008

Före och efter FRA

Efter det att jag hade läst NT:s ledare, ägnade jag igår flera timmar åt att ta del av bloggar och tidningsartiklar, som handlar om förslaget att FRA ska få laglig rätt att bland annat låta sökmotorer söka igenom alla svenskars epost. Även om det sägs bara gälla trafik mellan Sverige och utlandet, kan vi inte slå oss till ro. Många av oss använder gratismejl med servrar stationerade i andra länder. Vi har tidigare gett FRA lillfingret nu vill man ha hela handen. Omröstningen i riksdagen är den 17 juni, varför det är hög tid att svenska folket påminner sig romanhjälten James Bonds ord: - Medan flugorna sover, bättrar spindeln på sitt nät.

Om man inte kan göra annat – kan man skriva mejl till dem som ska rösta. Det gjorde jag igår kväll efter att jag lagt in 42 mejladresser till länets riksdagsledamöter i min adressbok. Mejlet lyder:

Ämne: Hoppas att du är frisk och kry

Hej!
Inför omröstningen den 17 juni i den s k FRA-frågan är vi många medborgare i länet, som hoppas att våra folkvalda riksdagsledamöter ska hålla sig friska och inte utebli från denna omröstning på grund av s k politisk snuva. Vi är många som efterlyser politiker med civilkurage, som vågar gå mot strömmen i det egna partiet, och säga NEJ till Försvarsutskottet förslag i ärende 2007/08:FöU14 Lag om signalspaning m.m. Detta med tanke på att risken för missbruk är stor, eftersom lagen ska tolkas och tillämpas av människor med mänskliga fel och brister. Vi förväntar oss att våra folkvalda tänker till en gång extra och följer försiktighetsprincipen i värnet om vår integritet.


Den som drabbas av politisk snuva, d v s väljer att kvitta ut sig, istället för att rösta efter sin övertygelse, han eller hon har efter det förbrukat den respekt, som jag har för sakligt argumenterande meningsmotståndare. Det kallas också att partipiskan viner, vilket MinaModerataKarameller skriver om.

Jag förstår det förhållningssätt som den kluriga Gubben vid Rämen intar redan nu. Galghumor är en lisa för själen när allt hopp om förnuftets seger är ute. Ett annat förslag kommer Peter Karlberg med: - Låt oss börja kryptera allt, gärna klädda i svart.För den, som tycker att det är alldeles för tidigt att ge upp, rekommenderas ett besök hos StoppaFRAlagen.nu och en rejäl nypa pågångsmod kan man få av Anna Troberg.

Jag inser att landets yngste riksdagskvinna Annie Johansson (c ) tycker att hon gjort sitt, vilket hon skrev om redan den 12 juni förra året, men jag hoppas ändå att Annie idag är beredd att välja försiktighetsprincipen. Vi kommer inte minnas henne för eftergifterna, utan det bestående intrycket blir att en smart tjej, som tidigt intuitivt kände att detta förslag var helt galet, låtit sig övertalas. Varför? Ja, det kan vi bara spekulera om.


Inga kommentarer: