söndag 22 juni 2008

Sveriges Riksdag på drift ...

-Varför i h-e länsade han inte undan?! Nu styrde han riksdagen rakt upp mot folkstormen och katastroften är ett faktum. Sveriges Riksdag är på drift och svenska folket måste lära sig att leva med att FRA övervakar allt som varje individ gör med sina superdatorer. Den unge mannen var oerhört arg, men också förtvivlad när han talade om Fredrik Reinfeldt, som ansvarig skeppare ombord. Den forne ungdomsledaren i mig vaknade och jag började problematisera bilden. Jag hörde mig själv säga. - Han kunde kanske inte länsa undan, för att han tyckte sig se en massa farliga grynnor och skär. I mina tankar hade jag Piratpartiet och dess sympatisörer samt pratet om att regeringen för stabilitetens skull inte kunde falla undan för tillfälliga folkopinioner. - Då skulle han för f-n ha kryssat sig därifrån, nu gick han bara rakt på, det är oförlåtligt! Den unge mannen var verkligen upprörd.

Vårt samtal vid en busshållplats på midsommaraftonens eftermiddag har under helgen av och till sysselsatt mina tankar. Sinnebilden av Fredrik Reinfeldt som skeppare, hade statsministern själv använt sig av för att förklara sin halsstarrighet inför beslutet om den nya lagen, som nu gör oss alla till lovliga objekt för FRA:s verksamhet. Ju mera jag tänkte på det, desto tydligare blev det att den unge mannens frågor verkligen var berättigade.

Myteriet, som var under uppsegling (och som SvD beskrev två dagar innan med hänvisning till berörda riksdagsledamöter), var kväst och det svenska försvarets mannar, som efter tidigare allmänna val äntrat skutan och dessutom även kommandobryggan, hade avgått med segern. Detta medan en betydande minoritet av folkets valda ombud satt sig i livbåtar och lämnat skutan och därmed överlåtit åt resten att stå där helt handfallna och se på, efter det att man gjort vissa försök att påverka skepparen att ta reson. Men allt var förgäves. Nu är Sveriges Riksdag på drift ...

Att den unge man, som jag samtalade med, inte är ensam om sin oerhörda besvikelse visar bloggaren Anna Troberg samt artikeln i DN igår, där det berättas om Centerns agerande mot bloggaren Richard Slätt. Han var tidigare personligt god vän med flera av de yngre riksdagsledamöter, som lät sig kväsas. Hans sätt att säga hej då till sina forna vänner, gillas inte av Centerns kommunikationschef, som vänder sig till Richards chef och ställer frågor om det är ok att en medarbetare uttrycker sin besvikelse på det sätt som skett, vilket Richard också berättar om på sin blogg. Om detta kan vi även läsa i AB. Och i Expressen. I Aftonbladet skriver också Jan Guillou ”Vår riksdag är ett större hot än bin Ladin”, men den artikeln kommer man åt bara om man köper papperstidningen eller betalar extra som Plus-kund. Intressant.

SvD:s PJ Anders Linder skriver i sin ledare om moderata kamikazepiloter och tycks vara helt omedveten om att FRA-lagen kommer att ordna allt till det bästa. Genom att ansluta Sverige till övervakningssystem, liknande USA:s återstår bara en anlutning till Nato – och riksdagsledamöter, som är eller varit försvarsanställda, har snart sitt på det torra. Att FRA-lagen handlar om betydande ingrepp i svenska folkets integritet visar många artiklar på senare tid bl a i SvD igår ”Vad övervakar FRA – och hur?”.

4 kommentarer:

ROSA E OLIVIER sa...

Piú giú, in fondo alla Tuscolana...!?...passavo per un saluto!

Anonym sa...

Träffsäkert, min bäste grefve, träffsäkert!

Anonym sa...

TRyckte iväg för tidigt...

En av mina bloggfavoriter är "grevfen" - slagfärdig och underhållande.
Som en farmorgun i högform...
Därav citatet!

hogrelius sa...

Idag ringde en forskare till mig , hon har intervjuat mig tidigare om mitt politiska liv på 70-talet.Vi kom naturligtvis o tala om FRA och jag nämnde i förbigående att jag publicerat min SÄPO -akt. Hon hade aldrig sett en sådan o blev mycket intresserad. Då säger jag till henne vad jag tror om hela eländet.FRA kommer liksom SÄPO att registrera olika individer utan att man får veta ett dugg.De kommer att notera en massa bagateller som de förstorar upp "i fall att" osv. De kommer att spara en massa trots löften om annat.Lagen kan de alltid sidsteppa,det har vi sett prov på tidigare med alla affärer likt "sjukhusspionen" i Göteborg tex!FRA affären ska svida i skinnet på alla partier i nästa val som står upp för denna odemokratiska lag.Själv överväger jag att tex rösta på FI, bättre att de får en massa röster än de etablerade. Ser gärna Gudrun S i riksdagen återigen!